Verpleegkundigen, verzorgenden en andere professionals ervaren nog altijd relatief weinig waardering van de raad van bestuur c.q. directie. Ruim de helft (53 procent) geeft aan dat bestuurders geen of nauwelijks weet hebben van de feitelijke problemen in de sector, ongeveer 50 procent heeft het gevoel door de top gewaardeerd te worden.
Dit blijkt uit een peiling van NIVEL. Het onderzoeksinstituut constateert dat dit percentage weliswaar laag is, maar de laatste jaren wel duidelijk verbeterd is. Zorgprofessionals voelen zich wel gewaardeerd door patiënten (97 procent) en directe leidinggevenden (82 procent).
Beroepstrots
De als gering ervaren waardering uit de top doet niets af aan de beroepstrots. Zorgprofessionals zijn in overgrote meerderheid (87 procent) trots op hun werk in de zorg. Vooral de verpleegkundigen in de thuiszorg (97 procent) zijn trots op hun werk.
Contacten
Het percentage professionals dat trots is, is gegroeid ten opzichte van een peiling vier jaar geleden. Meer dan negen van de tien zorgprofessionals (92 procent) vindt het werk inhoudelijk leuk. Slechts 11 procent denkt er wel eens over om op korte termijn een beroep buiten te zorg te zoeken. De meesten zijn ook tevreden over hun contacten met patiënten en collega’s. Zij zijn daarover meer te spreken, dan over bijvoorbeeld promotiemogelijkheden.
Zelfstandigheid
Verpleegkundigen in de thuiszorg zijn nog ‘trotser’ dan hun collega-verpleegkundigen in andere sectoren. Dit komt met name door het feit dat ze méér dan hun collega’s elders hun werk zelf kunnen bepalen, bijvoorbeeld de tijdsbesteding en werkinhoud. Ondanks dat zij vaker overwerken zijn zij relatief tevreden over hun werkdruk. In vergelijking met andere groepen zorgverleners zijn zij het meest tevreden over de groeimogelijkheden en de kwaliteit van zorg. In grote lijnen geldt dit ook voor verzorgenden in de thuiszorg, van wie 91 procent trots is op het werk.
Kwaliteit
Volgens NIVEL-onderzoeker Anke de Veer staat beroepstrots in nauw verband met kwaliteit van zorg. “Trotse zorgverleners zijn ook gemotiveerd om goede zorg te geven”, aldus De Veer. “Andersom is het ook zo dat je beroepstrots juist kunt ontlenen aan het feit dat je goede zorg kunt geven. Beroepstrots kan versterkt worden door te vertrouwen op de professionaliteit van de zorgverlener en deze meer verantwoordelijkheid en regelmogelijkheden te geven.”
—
Meer weten over human resource management (hrm) en management development in de zorg? Via Skipr hrm blijft u op de hoogte van de laatste ontwikkelingen op dit gebied.