Medewerkers van Mee Amstel en Zaan hebben intake-software ontwikkeld die handiger en goedkoper zou zijn dan bestaande pakketten.
Zocus is een webbased applicatie die de inventarisatie en doorgeleiding van cliënten met een complexe hulpvraag efficiënt, gestandaardiseerd en snel laat verlopen. Het systeem is ontwikkeld voor zorgorganisaties en gemeenten. De applicatie is bedacht en vormgegeven door zorgmedewerkers van Mee Amstel en Zaan, een organisatie die bemiddelt voor duizenden cliënten met een beperking in Amsterdam, Haarlemmermeer en Zaanstreek Waterland.
Goedkoper
De ontwikkeling is begeleid door Marcel Halff, die eerder verantwoordelijk was voor de zorgscorekaart-applicatie in de VVT. Volgens hem is het systeem tot 80 procent goedkoper dan bestaande systemen en heeft het een aantal belangrijke voordelen: “Cliënten zijn direct na intake online overdraagbaar aan de partijen die het ondersteuningstraject gaan verzorgen. Essentiële informatie is zo beschikbaar voor de aangesloten consulent of contractpartner.”
Omvang
Een belangrijke innovatie is volgens hem dat bij de aanmelding de hulpvraag ‘onder water’ wordt gewogen en daardoor inzicht geeft in de zwaarte en omvang van de caseload (werklast). Alle ingevoerde gegevens worden real-time bijgehouden in statistieken.
Weekplan
Voor de verantwoording van uitgevoerde activiteiten is een persoonlijke ‘outlook agenda’ beschikbaar waarin een weekplan gemaakt kan worden. Een tijdsblok wordt direct naar een contract en/of cliënt toegerekend. Dit voorkomt onnodige administratieve belasting. Alle contracten zijn ondergebracht in het systeem. Overeengekomen prestaties, begroting, doorlooptijd, boekingen en facturering worden automatisch bewaakt tijdens de looptijd van een contract.