Nederlanders lijken niet erg geïnteresseerd in hun zorgpolis. Twee op de vijf kijken hier nauwelijks naar. De helft vertrouwt er op dat de verzekering goede dekking geeft tegen medische kosten. En één op de drie vindt de polis zo ingewikkeld dat hij door de bomen het bos niet meer ziet.
Dat blijkt uit onderzoek van bureau Motivaction in opdracht van de patiëntenfederatie NPCF. Bijna de helft van de verzekerden kijkt tegen het einde van het jaar niet of de polis nog wel past bij de zorgwensen. Een op de vijf mensen leest niet alle post van de zorgverzekeraar over de polis en bijna een kwart controleert niet elk jaar of de polis is veranderd.
Geen zorg
Mensen die wel in de polis kijken doen dat vooral als ze verwachten dat de polis is gewijzigd. In dat geval lopen iets meer dan zes op de tien mensen de polis na op veranderingen. De helft van de mensen meent overigens dat veranderingen in de polisvoorwaarden voor hen geen gevolgen hebben omdat ze geen of weinig zorg nodig hebben.
Sites
Wie wel bewust zoekt gebruikt vooral vergelijkingssites voor zorgverzekeringen. Dat doen vier op de tien Nederlanders. Iets meer dan een op de vijf zoekt helemaal geen informatie over zorgverzekeringen. Vergelijkingssites worden dan wel het vaakst geraadpleegd, ze worden niet als betrouwbaar gezien. Amper 44 procent van de Nederlanders zegt dat zulke vergelijkingssites betrouwbaar zijn.
Campagne
NPCF wil dat mensen zich bewuster verzekeren voor zorg. Omdat binnenkort iedereen weer een aanbod van zijn of haar verzekeraar krijgt, start de federatie een campagne. “Wij gaan mensen niet zeggen welke polis ze moeten kiezen en bij welke verzekeraar”, zegt directrice Wilna Wind. “Maar we laten ze wel zien wat de gevolgen kunnen zijn van een verkeerde keuze. De kosten kunnen flink oplopen als je ineens zorg nodig hebt, die niet in je polis zit. Daar moet je vooraf goed over nadenken.”