TSN Thuiszorg krijgt van de gemeente Groningen drie weken de tijd om haar contractuele verplichtingen in de stad na te komen. Dat meldt het Dagblad van het Noorden. Daarbij moet de communicatie tussen gemeente en TSN moet over en weer fors verbeteren.
Vorige week werd duidelijk dat 150 mensen in Groningen al weken geen huishoudelijke hulp kregen. Een verraste wethouder Ton Schroor stelde daarop TSN in gebreke. Om de lucht te klaren en de crisis het hoofd te bieden zijn Schroor en TSN in gesprek gegaan. Tegenover DvhN laat Schroor weten een positief gesprek te hebben gehad met TSN. “In het gesprek heb ik het gevoel gekregen dat Groningen belangrijk is voor het bedrijf”, aldus Schroor in DvhN. “Ik heb het idee dat de problemen TSN zelf ook een beetje zijn overkomen. Of TSN haar verplichting nu wel nakomt, zal moeten blijken. ”
Laatste optie
Mocht het TSN niet lukken binnen drie weken de verplichtingen na te komen, ontstaat er een groot probleem, erkent Schroor, omdat Groningen dan namelijk een oplossing moet vinden voor de 1700 klanten van TSN. Mede om die reden heeft Schroor het contract met TSN nog niet heeft willen ontbinden. “We hebben het bedrijf in gebreke gesteld. Dan vind ik wel dat je ook wederhoor moet toepassen. Je moet hun kant van het verhaal aanhoren en kijken of je een oplossing kunt vinden. Het contract ontbinden was daarbij de laatste optie.”
De problemen in Groningen hangen samen met het dreigende faillissement van de thuiszorggigant. TSN verkeert nog altijd in surséance van betaling. De curatoren zoeken al weken naar een oplossing en mikken daarbij met name op een overname van de activiteiten door andere thuiszorgaanbieders. Met name de naam van Buurtzorg Nederland valt in dit verband veel.