Het Zorginstituut Nederland heeft de Kwaliteitsstandaard Levensvragen geaccepteerd en geplaatst in haar Register. Daarmee is het integraal onderdeel geworden van goede kwaliteit van ouderenzorg.
Dit meldt Zorgvoorbeter.nl op 3 maart. Van de geregistreerde kwaliteitsstandaard is ook een cliëntenversie beschikbaar.
Moeite waard
De kwaliteitsstandaard beoogt dat medewerkers in de ouderenzorg écht weten wat er speelt bij hun cliënten en wat voor hen de dag de moeite waard maakt. Want dat is wat zij aangeven dat zij het belangrijkst vinden, naast ‘goede zorg’ als een schoon bed, op tijd medicijnen krijgen of hulp bij het aankleden.
Samenwerking
De Kwaliteitsstandaard Levensvragen is op verzoek van Zorginstituut Nederland ontwikkeld door het Expertisenetwerk Levensvragen en Ouderen in samenwerking met relevante partijen in het veld, waaronder vier ouderenzorgorganisaties en de Universiteit voor Humanistiek. Het Expertisenetwerk is een samenwerking van: ActiZ, Agora, Humanistisch Verbond, LOC Zeggenschap in zorg, MOgroep, PCOB en Unie KBO, Reliëf, Vereniging Het Zonnehuis en Vilans.