Inhoud | Navigatie | Zoeken | Service links |

Geplaatst op 9 november 2011 door: Skipr Redactie

'Onnodige zorg drijft kosten op'

'Onnodige zorg drijft kosten op'

Ongebruikte medicijnen, dubbele handelingen en onnodig vaak terugkomen bij de arts. Deze drie voeren de lijst aan van punten die de zorg onnodig duur maken. Dat blijkt uit de Meldactie Zuinig met Zorg van patiëntenfederatie NPCF waar ruim 4000 mensen aan deelnamen.

Zo had 47 procent van de deelnemers aan de meldactie het afgelopen jaar een ervaring met ongebruikte medicijnen. “Patiënten melden dat ze medicijnen onaangebroken weg moeten gooien, of krijgen medicijnen in te grote hoeveelheden mee naar huis,” licht NPCF-directeur Wilna Wind toe. Bij 38 procent van de deelnemers werden handelingen dubbel uitgevoerd, terwijl daar geen noodzaak toe was.

Uitwisseling

Zo’n 80 procent van de deelnemers aan de meldactie denkt dat betere afstemming in de zorg besparing op kan leveren. De NPCF denkt dat eenduidige registratie van medische gegevens van patiënten een voorwaarde is voor goede afstemming tussen zorgverleners. "We kunnen het niet langer voor ons uit blijven schuiven: er moet een eenduidige en betrouwbare elektronische uitwisseling van medische gegevens komen," zegt Wilna Wind. "Daarbij snijdt het mes aan twee kanten. De gegevens worden efficiënter uitgewisseld tussen zorgverleners onderling, en het bespaart zowel de patiënt als de zorgverlener tijd. En dus geld."

Hulpmiddelen

Een derde van de deelnemers aan de meldactie maakt gebruik van hulpmiddelen. Van deze groep heeft 28 procent wel eens te maken gehad met hogere kosten dan nodig was bij het verstrekken van hulpmiddelen, terwijl 21 procent van die groep aangeeft dat er wel eens een hulpmiddel is verstrekt dat niet nodig is.

De NPCF vindt dat ook in het geval van hulpmiddelen kritisch moet worden gekeken naar dit soort verspilling van geld. Wilna Wind: 'We hebben heel opmerkelijke verhalen binnengekregen. Rolstoelen die onnodig verstrekt worden, scootmobils die na overlijden niet retour kunnen, niet passende hulpmiddelen die steeds opnieuw worden verstrekt. Dat zijn allemaal overbodige kosten die de zorg onnodig duur maken.'

Rapport meldactie

Trefwoorden

Financiën, Zorgproces, NPCF

Reacties (3)


  • Jaspers

    10/11/2011

    #1.  Goede actie om het de patienten zelf te vragen waar zij verspillingen zien. Vandaar ook de terechte oproep van de VVD om patienten meer inzicht te geven in de kosten van al deze, soms overbodige, medicijnen en behandelingen. We betalen die teslotte zelf, via het eigenrisico, de premies en belastingen.

    Het doet namelijk extra "pijn" als je bijvoorbeeld medicijnen moet weggooien die je zelf hebt betaald, waardoor je volgend keer eerder bereid bent je arts hierover aan te spreken.

  • #2.  http://www.dutchbuttonworks.com/2011/11/google-zorgjungle

    Uitstekend initiatief.
    Naar mijn mening begint het echter al in de spreekkamer.
    Twee recente berichten vat ik samen in een column.
    Hier ligt m.i. de (kern van) een oplossing

  • Anoniem

    13/11/2011

    #3.  Aantal jaren geleden ontving ik een rekening van een ziekenhuis nav een kleine hechting in mijn hand: het bedrag voor verbandkosten was extreem hoog. Gebeld en gevraagd waarom een "pleister" zoveel moest kosten. Antwoord: dat is bedrag dat in reglementen staat dat wij mogen rekenen...of we nou zoveel verbandmateriaal gebruiken of niet...dat doet er niet toe. Er was geen aanpassing mogelijk. Hoezo moet klant/patient inzicht krijgen in wat alles kost?
    Ik zit echt niet te wachten op het investeren van (veel) tijd en energie in het stelselmatig moeten gaan controleren en najagen van dit soort wangedrag.
    Ander voorbeeld van andere orde: 1 van mijn kinderen is gehandicapt en heeft jarenlang op een Huka-driewieler gefietst. Al het onderhoud+aanschaf ging (toen) via WVG. Toen de leverancier weer eens langskwam voor een servicebeurt bood ik aan de kapotte bel en het kapotte licht zelf te bekostigen. Dat zou ik ook hebben moeten doen in geval het een gewone fiets betrof. Mocht niet,hoefde niet. Toch heb ik daar minder moeite mee gehad omdat er even zovele kosten extra met het hebben van een handicap gemoeid zijn die niet vergoed worden. De fiets konden we trouwens, toen hij te klein werd, gewoon weer inleveren en werd beschikbaar gesteld aan een ander kind met een handicap. En zo hoort het. Wij hebben goed op de fiets gepast en dus was hij opnieuw inzetbaar.
    Ik word beetje moe van al het gezemel over burgers die "hun verantwoordelijkheid" moeten nemen en "doordrongen moeten worden van". Ervaar weinig invloed te hebben op wat elders verzonnen wordt en hoe daar mee omgegaan wordt. Maar zie wel steeds meer "taken'o p me af komen waar ik domweg de tijd niet voor heb om dat allemaal ( naast fulltime baan) ook nog eens uit te voeren. Kunnen we het anders verzinnen?


Schrijf zelf een reactie


Log in of registreer om te reageren op artikelen op Skipr