ACTUEEL

Verpleegkundigen moeten op hun woorden letten

Verpleegkundigen moeten op hun woorden letten

De patiënt hoort alles. Daarom moet bij de centrale balie van een afdeling in het ziekenhuis meer worden gelet op privacy, respect en professionaliteit bij hoorbare conversaties. Dat stellen Tilburgse onderzoekers in TvZ Tijdschrift voor verpleegkundigen.

Gert Olthuis, onderzoeker van de Universiteit van Tilburg, en vier verpleegkundigen van het St. Elisabeth Ziekenhuis in Tilburg voerden een kleinschalig onderzoek uit naar wat patiënten op de afdeling horen. Hiertoe onderzochten zij de interacties rond de centrale balie van een verpleegafdeling in een algemeen ziekenhuis. Daaruit blijkt dat het op een afdeling nauwelijks stil is.

Privacy

Behalve geluidsoverlast voor de patiënt deden zij een aantal andere constateringen. De privacy van patiënten wordt regelmatig geschonden. Zo vingen de verpleegkundigen mededelingen op over de bloedgegevens van een patiënt die met naam werd genoemd, werd gesproken over iemands gezinsvoogd, en hoorden ze een arts zich hardop afvragen of een patiënt al op de hoogte is van de diagnose. Ook worden patiënten soms minder respectvol aangeduid in conversaties tussen professionals onderling.

Aandachtspunten

Olthuis en de verpleegkundigen stellen in TVZ dat de collegiale interactie rond de centrale balie van een afdeling anders ingericht moet worden. De patiënt heeft vaak weinig momenten van rust en stilte. Het geluid van werkzaamheden en onderlinge conversatie overheerst. Daarom doen zij een aantal aanbevelingen:
- Overleg aan de balie dient kort en bondig te zijn; lange overdachten of uitgebreid werkoverleg dient elders te gebeuren;
- privacygevoelige informatie moet nooit aan de balie worden uitgewisseld.
- De werkzaamheden die achter de balie thuis horen (telefoneren, ponsen, patiënten te woord staan etc.) vragen om een uitvoering waarbij medewerkers zich bewust zijn van (niet-zichtbare) patiënten op nabij gelegen kamers.

3 Reacties

om een reactie achter te laten

Anoniem

24 februari 2012

Niet alleen aan de balie wordt de privacy geschonden. Ik heb gemerkt dat de privacyschending al plaatsvind als je bij een ziekenhuisopname niet op een éénpersoonskamer terecht komt. Je deelt de kamer met (een) vreemde(n). Alles wat de zorgverleners aan het bed zeggen over het zorgproces en ziekte wordt ook door de rest van de kamer gehoord. Of denkt men dat dat dichtgeschoven gordijntje rondom het bed ook privacybescherming geeft bij het gesproken woord?
Een gesprek op een kantoortje vind alleen plaats als er eventueel familie aanwezig is en dan nog niet altijd.

Anoniem

25 februari 2012

Zou het er op die manier eindelijk eens van komen dat verpleegkundigen uit een verdomhoekje worden gehaald? En een fatsoenlijke werkplek krijgen.
De typische houding van de professionals (verpleegkundigen, artsen etc) die de hele dag aan 't werk zijn en vergeten dat ze in dienst staan van deze patienten. De rollen zijn nl omgekeerd in deze instellingen. Een andere vorm van hospitalisatie zou je het ook kunnen noemen.

Anoniem

12 augustus 2012

je kan deze zin dat verpleegkundigen beter op hun woorden moeten letten ook nog anders/breder opvatten en dan klopt het ook.ik heb meegemaakt dat ggz verpleegkundigen scheldwoorden over patienten in de mond name,letterlijk.ook flapten ggz verpleegkundigen er zo maar dingen uit..bevooroordeelde meningen die niet verefieerd waren etc..zoals een patient na een suicidepoging toebijten "je hebt het gewoon impulsief gedaan" terwijl dat geenszins het geval was.diepe depressie was al zeer lange tijd aanwezig.ook nemen ggz verpleegkundigen nogal eens een loopje met de waarheid.onware woorden uitspreken en opschrijven dus!zeer kwalijk!!

Top