ACTUEEL

Patiënten beklagen zich over tandartstarieven

Patiënten beklagen zich over tandartstarieven

De zorgverzekering dekt de nieuwe vrije tandartstarieven zelden helemaal. Dat blijkt uit een onderzoek van de Nederlandse Patiënten Consumenten Federatie (NPCF).

Uit een vergelijking van gehanteerde tarieven de afgelopen twee maanden van 1150 tandartsen is gebleken dat van de 177 soorten behandeling, de tandartsen voor 155 behandelingen meer vragen dan de verzekeraars vergoeden, vertelt een woordvoerster van de NPCF.

Vrije tarieven

Tandartsen experimenteren vanaf januari van dit jaar met vrije tarieven. Daarop zijn vele klachten binnengekomen bij de NPCF, aldus de patiëntenorganisatie. Het beklag gaat onder meer over duurdere consulten, hogere rekeningen voor orthodontie en tandartsen die moeilijk doen als een patiënt wil overstappen naar een andere, goedkopere praktijk.

Zorgverzekeraars

Diverse verzekeraars hebben flink geageerd tegen de vrije tarieven, omdat volgens hen de prijzen exorbitant zouden stijgen. Uit een berekening van Fa-Med, een administratieve dienstverlener waar 2100 Nederlandse tandartspraktijken bij zijn aangesloten, samen met de Universiteit Maastricht vorige maand, bleek dat benadelingen dit jaar ongeveer 3 tot 4 procent duurder zijn geworden.

Prijsstijging

Vullingen zijn ongeveer 5 procent duurder geworden, periodieke controles zijn qua prijs ongeveer gelijk gebleven en het maken en beoordelen van een kaakoverzichtsfoto is ongeveer 3 procent in prijs gedaald.

Database voor tandartstarieven

Om volledig inzage in de kosten voor een behandeling bij een willekeurige tandarts te krijgen, ontwikkelen patiëntenfederatie NPCF en Zorgverzekeraars Nederland (ZN) een onlineoverzicht van alle tarieven. Door de database wordt het eenvoudiger voor de patiënt om de kosten van verschillende tandartsen in de buurt te vergelijken. (ANP/Skipr)

7 Reacties

om een reactie achter te laten

merhai

6 maart 2012

het probleem ligt niet bij de tandartsen, hun tarieven zijn aangepast op basis van daadwerkelijke prijscompensatie en marktmechanismen.
Het probleem ligt bij de verzekeraars, die hanteren continu een "knijpmodel" waarbij de tarieven steeds verder omlaag moeten. Hun stokpaardje hierbij is "efficientie". Het wordt een keer tijd dat iemand hun vraagt wat ze doen om hun bedrijfsvoering efficient te maken, die kantoorpanden worden alsmaar groter en het aantal mensen dat er werkt steeds meer, evenals de winstmarges en de salarissen.
Dus komt de rekening gewoon weer te liggen bij de consument en is dit weer een verkapte bezuiniging en dus lastenverzwaring

Anoniem

6 maart 2012

Ik heb het nooit een goed idee gevonden om de tarieven vrij te laten. Zodat we kunnen shoppen. Alsof het zo gemakkelijk is de verrichtingen te vergelijken. Bij de ene vulling moet misschien meer gebeuren dan bij de andere vulling, b.v.
Dan ben je tevreden met je tandarts en moet je maar afwachten of een andere "beter" is. Moeilijk te beoordelen allemaal.
Laten ze zich liever druk maken om te kijken hoe het komt dat alles zo duur is. Na het afschaffen van de Ziekenfondsn zou alles toch goedkoper worden?
en Efficienter. Shoppen vind ik bepaald niet efficient voor de klant.

Messink

8 maart 2012

Ik ben overgestapt, omdat Mondmedischcentrum met 8 vestigingen in Oss en omgeving de tarieven buitensporig heeft verhoogd. Bij de nieuwe tandarts moest ik voor normale dingen (controle, gebitsreiniging, 2 foto's en 4 vullingen in totaal € 420,50 betalen (Tarief 2012) Bij mondmedischcentrum zou ik daarvoor volgens hun website € 673,53 oftewel € 253,53 = ruim 60% meer hebben moeten betalen. Schandalig! Onbegrijpelijk dat de minister de tarieven vrij laat. Ze houdt de vinger aan de pols., zegt ze. Dat is de Haagse standaardzin, die aangeeft dat er niets gebeurt. De consument is niet machteloos. Bel 48 uur voor je afspraak op en zeg dat je best wilt komen, maar alleen tegen het door de Nederlandse Zorgautoriteit goedgekeurde tarief. Wedden dat het probleem dan snel opgelost is?

Anoniem

8 maart 2012

Het vervangen van 1 kroon en 1 brugtussendeel geeft een totaal bedrag van € 1363,-
De vergoeding door een duur betaalde verzekering
is € 834,66.
Hoe bedoel je dat we met vrijgeven van de kost prijs van de tandartsen niet in het schip zitten?
Volgens mij zijn de rekenmachientjes nog steeds op de gulden in gesteld en vergeet men de uitkomst van een kosten berekening te delen door 2,2073 dus de uitkomst van bovenstaand bedrag zou € 617,5 moeten zijn.

Anoniem

28 maart 2012

Van een rekening van € 65,- voor de mondhygienst vergoed de verzekeraar maar € 12,95 !!
De rest kan ik zelf betalen. Ik vind dit ronduit schandalig.
De vrije tandarts tarieven moeten gelijk weer worden afgeschaft.

van de Groenendaal

15 april 2012

Er moest een verstandskies worden getrokken kosten
€ 51,65 waarvan ik zelf € 23,78 mocht betalen.
De volgende controle € 186,25 waar ik weer € 27,23 van zelf mag betalen, dit ondanks een goede verzekering.
Waar gaat dit nog over, moeten we maar niet meer naar de tandarts gaan net als in de prehistorie. Bij tandpijn touwtje aan de deur en de deur opengooien, tand eruit.
En maar zeuren over de kinderen waar voor betaald moet worden maar de rest van de hardwerkende mensen die net kunnen rondkomen.
Schandalig de hele zorgverzekering, alleen de rijke mensen zijn er vele malen beter van geworden en raar maar waar zelfs die kunnen niet rondkomen en maken nog veel meer schuld dan de werkmens.
Snel terug naar het oude vertrouwde ziekenfonds.

Anoniem

16 mei 2012

Ben verbaasd over wat ik bij moet betalen aan de tandarts, terwijl ik goed verzekerd ben. Er wordt weer iets verzonnen waardoor de burger de dupe wordt. Straks gaan we allemaal massaal de tandarts mijden of een dringende behandeling uitstellen. Alles wordt maar duurder. Straks is het voor ons allemaal niet meer te betalen. Laat zorg echt zorg blijven en verzin eens een regeling die gunstig voor de burgers uitvalt, zodat we met een gerust hart naar de tandarts of dokter kunnen.

Top