ACTUEEL

‘Medisch professional spil in kwaliteitsregistratie'

Kwaliteitsregistratie is primair een zaak van de medisch professional. Dit zegt Stefan Larsson, co-auteur van het rapport ‘Zorg voor waarde’ van de Boston Consulting Group in een interview met Skipr.

In het rapport uit september 2011 staat dat kwaliteitsregistratie in Nederland de kwaliteit van de zorg aanzienlijk kan verhogen. Larsson voegt hieraan toe dat het initiatief voor kwaliteitsregistraties niet vanuit de beleidsmakers moet komen. “Het is een hulpmiddel voor doktoren en verpleegkundigen om de kwaliteit van hun werk te verbeteren. Zij moeten hier de spil in zijn.”

 “De medisch professionals moeten bepalen wat er op welke manier gemeten moet worden. Ze moeten een rol spelen in het valideren van de data, zodat deze van hoge kwaliteit zijn. Daarbij moeten zij een rol spelen in het interpreteren van de informatie. Waarom is er een verschil tussen het ene en het andere ziekenhuis."

Zweden

In Zweden wordt er al sinds de jaren tachtig gewerkt met de kwaliteitsregisters en door de jaren heen zijn er steeds meer registers bijgekomen. Kwaliteitsregisters zorgen voor een stijging in de kwaliteit van zorg, terwijl de kosten uiteindelijk dalen. Larsson: “Door de kwaliteit van medische ingrepen te meten en duidelijk te maken waar ziekenhuizen kwalitatief staan, ontstaat er een drijfveer om te verbeteren.” Kwaliteitsregistraties kunnen in Nederland uiteindelijk ruim 2 miljard euro opleveren.

Bekijk het complete interview met Stefan Larsson op Skipr webtv.

 

Dit artikel is onderdeel van  een serie over de recente innovatiereis naar het Karolinska Institutet en Vinnova in Zweden die Syntens, STZ en Skipr onlangs hebben georganiseerd. U kunt de komende tijd meer berichten over innovatie in de zorg vinden op www.skipr.nl/innovatie. Op Twitter kunt u de ontwikkelingen op het gebied van innovatie in de zorg volgen via de hashtag #iidz.

3 Reacties

om een reactie achter te laten

Mr Sophie Hankes vz SIN-NL

5 maart 2012

Dit is een onterecht pleidooi voor het continueren van zelfregulatie. Gelijk Legemaate nb zelf medeplichtig als jarenlang jurist van de artsenorganisatie KNMG in 2006 reeds constateerde:
de zelfregulatie van de medische sector faalt en alleen externe druk kan haar corrigeren.
Registratie van kwaliteit betekent registratie van het resultaat van medisch handelen. Zolang patienten niet zelf de resultaten van -foutief- medisch handelen in het kwaliteitsregister kunnen registreren is er geen sprake van betrouwbare kwaliteitsregistratie. Weinstein cs constateerden reeds dat de inbreng van patienten van wezenlijk belang is. Zie nader: www.sin-nl.org

Anoniem

6 maart 2012

Mee eens met deze reactie. We hebben het ervaren dat er in een OK-verslag fouten zijn verzwegen. Nu bij een andere medische situatie waarbij ook naar het verleden wordt gekeken, voelt het alsof de patiënt voor leugenaar wordt uitgemaakt. De patiënt vertelt wat er is gebeurd (een externe arts die verantwoordelijk was voor het vervolgtraject na de operatie heeft dit boven water gekregen) maar krijgt dan de opmerking te horen: dit staat niet in uw dossier! M.a.w. u liegt!

van der Sar

6 maart 2012

En da's nog weer een goede reden om de patientgegevens ook echt open te stellen voor inzage (en correctie)

Top