ACTUEEL

Emergis: twee mislukte fusies kosten miljoen euro

Twee mislukte fusiepogingen hebben Emergis, de Zeeuwse aanbieder van geestelijke gezondheidszorg, ongeveer één miljoen euro gekost. Dat heeft Leen van Leersum, voorzitter van de raad van bestuur, zaterdag gezegd in het radioprogramma Zeeuws Diep van Omroep Zeeland.

GGZ WNB en Parnassia Bavo Groep

Emergis wilde in 2009 fuseren met GGZ Westelijk Noord Brabant. Een tweede fusiepoging met de Parnassia Bavo Groep liep onlangs op de klippen. Volgens de Provinciale Zeeuwse Courant ging een miljoen euro op aan accountantskosten, juridische kosten en advies voor de raad van bestuur, ondernemingsraad, cliëntenraad en raad van toezicht.

'Meer inzicht in eigen organisatie'

Het half miljoen voor een tweede fusiepoging - met de Parnassia Bavo Groep - is geen zonde van het geld geweest, zegt Van Leersum in de krant: "We hebben meer inzicht gekregen in de eigen organisatie. We weten nu wat onze sterke en zwakke punten zijn. Daar kunnen we ons voordeel mee doen." Het geïnvesteerde miljoen is geen weggegooid geld omdat het hele fusieproces ook inzicht in de eigen organisatie heeft opgeleverd, stelt Van Leersum. Luister hier naar Emergis-bestuurder Van Leersum in Zeeuws Diep.

NMa: vergunning verplicht voor overname

De overname van Stichting Emergis door de Parnassia Bavo Groep beperkt mogelijk de concurrentie. Dat heeft de Nederlandse Mededingingsautoriteit (NMa) eind februari geconcludeerd na een eerste onderzoek. De toezichthouder heeft daarom besloten dat voor het tot stand brengen van deze overname een vergunning is vereist. De NMa doet na indiening van zo’n aanvraag nader onderzoek naar de gevolgen voor de concurrentie. Als de GGZ-instellingen een vergunning aanvragen, dan moet de NMa binnen 13 weken beslissen of de concentratie wordt toegestaan. Lees besluiten en fusiemeldingen op de website van de NMa.

 

1 Reacties

om een reactie achter te laten

Jacqueline

19 maart 2012

Schandalig. Een goede bestuurder heeft inzicht in zijn organisatie en dat hoeft geen miljoen te kosten.
Dit hele verhaal leert ons 1 ding: luister naar je clienten en medewerkers/OR en sla een negatief advies niet in de wind.

Top