De medische aansprakelijkheidsverzekeraar Centramed maakt zich sterk voor betere communicatie rond medische incidenten. Met een speciaal voor dit doel gemaakte film en trainingen wil Centramed medici, bestuurders en beleidsmakers een handreiking doen.
In de publieke perceptie vormen verzekeraars vaak een sta in de weg voor open communicatie tussen arts en patiënt. Volgens Centramed-directeur Barbara Stam is dit een “hardnekkig misverstand”. “Uiteindelijk hebben we als verzekeraar juist baat bij goede communicatie, omdat daarmee boosheid en frustratie aan de kant van de patiënt voorkomen kunnen worden”, aldus Stam. Dergelijke emoties kunnen zaken nodeloos compliceren, stelt Stam. “Nu duurt het gemiddeld twee tot drie jaar voordat een zaak als claim bij ons terecht komt”, licht Stam toe.
Compassie
In sommige gevallen kan goede communicatie een formele claim overbodig maken, maar –zo benadrukt Stam- “dat is niet onze drijfveer; het hoort gewoon bij ons werk als aansprakelijkheidsverzekeraar om schade te vergoeden”. Waar het Centramed om gaat is medici ervan te doordringen dat vrijwel iedere arts één of twee keer in zijn of haar loopbaan met een incident te maken krijgt. Een arts moet in dat geval in staat zijn adequaat te communiceren. “Ook al weet je niet precies wat er gebeurd is, zorg dat je in contact komt”, zegt Stam. “Verbind je met de patiënt, toon compassie.” Een dergelijke vorm van communiceren staat volgens Stam los van formele en juridische implicaties rond schuld of verwijtbaar handelen. “Het is een misverstand dat een arts om die reden niets zou mogen zeggen”, aldus Stam.
Averechts
Volgens Stam werkt stilzwijgen uiteindelijk averechts. “Gezien de publiciteit rond calamiteiten begrijp ik de emotie op grond waarvan artsen denken: ik kan maar beter mijn mond houden. Maar juist door niet te communiceren raken zaken uitvergroot.”
Gedragscode
In de film “Met lood in de schoenen…”, die op dinsdag 27 maart in de Domus Medica in première gaat, vertellen artsen openhartig over hun eigen ervaringen en de lessen die ze daaruit geleerd hebben. Volgens Centramed biedt de film daarmee een overzicht van do’s en don’ts rond crisiscommunicatie in de spreekkamer of aan het bed. Om artsen verder op weg te helpen biedt Centramed tevens cursussen op maat over het onderwerp. Daarmee haakt Centramed nadrukkelijk aan op de Gedragscode Openheid medische incidenten; betere afwikkeling Medische Aansprakelijkheid (GOMA). Centramed hoopt medici met de voorlichtingscampagne op weg te kunnen helpen bij het toepassen van de gedragscode.