ACTUEEL

Nederlands ziekenhuis blijft koploper social media

Nederlandse ziekenhuizen blijven binnen Europa koploper voor wat betreft het gebruik van social media. Dit blijkt uit onderzoek van het REshape & Innovation Centre van UMC St Radboud in Nijmegen.

Voor het onderzoek keken de onderzoekers, onder wie REshape-directeur Lucien Engelen en Radboud-bestuursvoorzitter Melvin Samsom, naar het social media-gebruik van ruim 870 Europese ziekenhuizen in de periode van augustus 2009 tot juli 2011. Als het gaat om het gebruik van Twitter, LinkedIn en Youtube zijn de Nederlandse ziekenhuizen nadrukkelijk koploper, gevolgd door het Verenigd Koninkrijk. Ook de Scandinavische landen zitten veelal boven het gemiddelde Europese gebruik van social media.

Verschil

Opvallend is het grote verschil in het gebruik van verschillende soorten social media. Afgezet tegen een Europees gemiddelde van 67 procent scoren Nederlandse ziekenhuizen met een percentage van 15 procent laag als het gaat om het gebruik van Facebook. In het Verenigd Koninkrijk is dit zelfs 93 procent. Daar staat tegenover dat acht van de tien Nederlandse ziekenhuizen zijn aangesloten bij LinkedIn, waar dit Europees gezien nog niet een op de drie is.

Twitter

Met name het gebruik van Twitter is de afgelopen jaren onder Nederlandse ziekenhuizen explosief gestegen. In juli 2011 gebruikte 56 procent van de Nederlandse ziekenhuizen Twitter, een verelfvoudiging ten opzichte van 2009. Alleen Noorse (47 procent) en Engelse ziekenhuizen (39 procent) komen enigszins in de buurt van het Nederlandse Twitter-gebruik. Blogs lijken onder ziekenhuizen helemaal te hebben afgedaan als interactief communicatiemiddel.

Bereik

Uit het onderzoek blijkt dat de ziekenhuizen vooralsnog een relatief bescheiden publiek weten te bereiken via social media. Het aantal followers van Twitter bedraagt in Nederland gemiddeld 336 per account. Europees zijn dit er met gemiddeld 271 followers nog minder. Het aantal views op Youtube schommelt tussen de drieduizend en vijfduizend per account, met een gemiddeld aantal van zeven video’s per account, oftewel gemiddeld tussen de  circa 400 en 700 views per filmpje.    

Accent

Niettemin voorzien de Radboud-onderzoekers dat het gebruik van social media grote mogelijkheden biedt om de zorg te verbeteren. De onderzoekers denken hierbij met name aan grotere transparantie, betere communicatie en adequatere ondersteuning van de patiënt. Om een en ander in kaart te brengen pleiten de Radboud-onderzoekers voor nader onderzoek, waarbij het accent zou moeten liggen op de vraag in hoeverre ziekenhuizen social media daadwerkelijk gebruiken voor participatory healthcare alsmede welke wettelijke en financiële hindernissen hierbij bestaan.

2 Reacties

om een reactie achter te laten

Heine

2 mei 2012

Prachtig resultaat voor de ziekenhuizen.

Ik wil wel even herinneren aan het feit dat het Maasstad ziekenhuis vorig jaar op 1 stond in de 1e sociale media monitor voor de zorg.

In de prakijk blijft het toch voornamelijk bij het zenden van (positieve) informatie. Bij crisisituaties laat men het afweten. Maar alle begin is moeilijk zullen we maar zeggen.

Echt interessant wordt het inderdaad als sociale media ingezet gaan worden als daadwerkelijke participatiemiddelen, maar dan ook niet alleen voor de particuliere zorg, maar ook bij meer beleidsmatige zaken.

Lucien Engelen

3 mei 2012

@skipr dank voor bericht . Het onderzoek is vooral het harde werk van Tom van de Belt ( http://nl.linkedin.com/in/tomvandebelt ) als onderdeel van zijn promotietraject binnen REshape.

Heine : eens dat we pas aan het begin staan van het gebruik er van, wij zien dit ook als een soort van 0-meting. In de Social Media Maturity Scale staan we als zorg nog maar helemaal aan het begin is mijn beeld, de komende jaren gaan we de kracht (zowel positief als negatief) pas inzien.

Top