ACTUEEL

‘Houdbaarheidsdatum cliëntenraden is verstreken’

De rol van de cliënt in de zorg verandert en daarbij is de cliëntenraad niet meer nodig. Dit stelt Henk Nies, voorzitter raad van bestuur Vilans, in een interview met Skipr.

Cliënten zijn tegenwoordig ook consument en in een stelsel met marktwerking heeft de zorgaanbieder er alle belang bij dat de consument tevreden is. Daarnaast ziet Nies een verschuiving in de organisatie van de zorg: “Je ziet steeds meer dat cliënten het heft in handen nemen en zelf hun zorg organiseren. Er komen coöperaties en er ontstaan verenigingen van ouders die de zorg voor hun kinderen organiseren.”

Verschuiving

Cliëntenraden zoals we die kennen, passen volgens Nies niet in deze verschuiving. “Die zijn dan niet meer nodig.”

Bekijk het volledige interview met Henk Nies hier.

Dit artikel is onderdeel van een serie over de functie van cliëntenraden in de zorg. In het Skipr magazine nr.6 van juni 2012 staat een verslag van de Round Table over dit onderwerp die Skipr onlangs in samenwerking met De Veghte heeft georganiseerd.

4 Reacties

om een reactie achter te laten

Marges

20 mei 2012

Als dit een pleidooi is voor cooperaties met daaraan gekoppeld de opmerking dat in cooperaties clientenraden geen rol meer hebben, als die cooperaties door of namens de clienten (zoals bij mensen met een verstandelijke bepering) is opgezet, deel ik de opvatting. Graag zelfs. Maar zolang zorginstellingen nog de juridische vorm van een stichting of misschien wel NV of BV hebben, hebben clienten nog steeds een clientenraad nodig. Het verhaaltje dat clienten consumenten zijn geworden klinkt mooi, maar klopt niet. Althans niet als daarmee consumenten bedoeld worden die makkelijk van aanbieder kunnen veranderen omdat het product of de dienstverlening ze niet bevalt. Dat zou zo langzamerhand toch ook Vilans bekend moeten zijn.
Kees Marges
Voorzitter clientenraad zorginstelling mensen met een verstandelijke beperking

Pouwel van de Siepkamp

21 mei 2012

Ben het met Kees Marges eens. Bestuurders zeggen te gemakkelijk dat clientenraden niet nodig zijn, omdat de client tegenwoordig voldoende individuele zeggenschap zou hebben. Dat valt in de praktijk erg tegen, met name in de langdurige zorg met verblijf. Daar ben je als client toch wel erg afhankelijk van de cultuur van de instelling en de vrijheid en vaardigheid die hulpverleners hebben om daadwerkelijk met de client in gesprek te gaan en deze de ondersteuning te geven die hij wenst en nodig heeft

Marleen van Amersfoort

21 mei 2012

Ik ben het met de heer Nies eens dat Cliëntenraden in de huidige vorm over enige tijd passé zijn. Dat wil niet zeggen dat het belang van het gesprek met cliënten achterhaald is: in de private sector wordt juist naarstig getracht het directe contact met klanten of consumenten te herstellen dan wel te verbeteren of te intensiveren. Nieuwe media bieden hier alle kans voor. Enekele weken terug heb ik op Skipr geblogged over Cliëntenraad 2.0: wel raadpleging van cliënten, maar dan anders, vaker en beter.

Scheffer

22 mei 2012

Zorg is geen hagelslag,

Zorg is ontzettend divers. Die diversiteit is nodig omdat er ook veel verschillende behoeftes op dit gebied zijn.
In de supermarkt vind je verschillende soorten hagelslag van verschillende merken en kwaliteiten. Dit is in de zorg ook wel zo, maar dat betekend niet dat je veel keuze hebt.
Iemand die hagelslag wilt heeft keuze uit gemiddeld 10 verschillende soorten in de supermarkt. En als de keuze niet bevalt kan je nog uitwijken naar vlokken, jam of worst.
In de zorg is de keuze veel kleiner. Ik neem zorg af als cliënt, niet als consument. In mijn regio heb ik denk ik ongeveer 3 zorgaanbieders die antwoord geven op mijn vraag. Buiten mijn regio is het vaak niet mogelijk om zorg te krijgen. Ten eerste is reizen geen optie en ten tweede neemt niet elke zorgverlener cliënten aan buiten hun eigen regio.
Zelfs met die 3 keuzes is het moeilijk om over te stappen naar een andere als de ene niet bevalt. De verzekering, het papier werk en de overdracht zijn 3 punten die switchen heel moeilijk en in sommige gevallen onmogelijk maakt.
Ik wil niet zeggen dat ik vast zit aan mijn huidige zorgverleners, dat klinkt zo negatief. Maar weg gaan is zo goed als uitgesloten.

Daarom dus een cliëntenraad. Hiermee kan ik en alle andere cliënten hun wensen toch kenbaar maken. Iedereen kan even proeven of de hagelslag wel verkoopbaar is. Maar in de zorg is het voor de zorgverlener moeilijk om zich in de situatie van de cliënt te plaatsen. Constant overleg is daarom nodig.

Mocht de heer Nies alsnog vinden dat cliëntenraden verouderd zijn, verzoek ik hem via deze weg om met mij hierover een woordje te wisselen.

Top