ACTUEEL

‘Cliëntenraden moeten vragen durven stellen’

De grootste valkuil voor cliëntenraden is dat ze zich gaan gedragen alsof ze bestuurder zijn en dat ze niet in staat zijn om dat wat belangrijk is cliënten op de agenda te zetten. Dat zegt Yvonne van Gilse, directeur LOC Zeggenschap in zorg, in gesprek met Skipr.

Van Gilse vindt het van groot belang dat cliëntenraden hun vertegenwoordigend vermogen heel goed ontwikkelen, zodat ze een belangrijke gesprekspartner voor een raad van bestuur kunnen zijn en blijven.

Contact

Dit doen ze vooral door heel veel contact te hebben met bewoners en cliënten van zorginstellingen. En cliëntenraden moeten niet in oplossingen denken, want daar zijn bestuurders voor. Ze moeten vooral goed zijn in het stellen van vragen, aldus Van Gilse.

Bekijk het volledige interview met Yvonne van Gilse hier.

Dit artikel is onderdeel van een serie over de functie van cliëntenraden in de zorg. In het Skipr magazine nr.6 van juni 2012 staat een verslag van de Round Table over dit onderwerp die Skipr onlangs in samenwerking met De Veghte heeft georganiseerd.

1 Reacties

om een reactie achter te laten

Marianne Waling-Huijsen

25 mei 2012

Een belangrijk aspect is ook dat cliëtenraden een goed lid Raad van Toezicht kiezen die op hun voordracht in de Raad van Toezicht zit. De cliëntenraad moet ervan op aan kunnen dat deze toezichthouder steeds weer de vragen stelt vanuit het cliëntenperspectief.

Top