ACTUEEL

Agressie op werk bij helft zorgpersoneel

Een op de drie werknemers heeft wel eens te maken met een vorm van agressie op het werk. In de zorg geldt dat zelfs voor bijna de helft van de medewerkers. Dat blijkt uit donderdag gepubliceerde cijfers over 2011 van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS).

Intimideren en pesten

Intimidatie is de meest voorkomende vorm van agressie op het werk. Een op de vier mensen met een baan kreeg daar vorig jaar mee te maken. Ruim een op de tien werknemers is in 2011 wel eens gepest. Pesten staat op de tweede plaats van uitingen van agressie op het werk. In de zorg echter komen lichamelijk geweld en seksuele intimidatie meer voor dan pesten.

Vrouwen

Vrouwen hebben meer last van agressie op het werk dan mannen. Dat komt omdat zij vaker werken in bedrijfstakken die te maken hebben met externe contacten.

Werknemers die veel contact hebben met andere mensen, bijvoorbeeld patiënten, bezoekers, klanten of leerlingen, hebben vaker te maken met agressie. (ANP)

1 Reacties

om een reactie achter te laten

Niehof

19 juli 2012

Het valt niet mee om als professional in de zorg te werken. Deze beroepen brengen vaak onbewuste twijfel, angst en ook agressie met zich mee. Vanuit de Tavistock Institute Londen is daar onderzoek naar gedaan.

Voor veel bezoekers in de zorg is patient zijn een vaak wat kwetsbare positie. Dan moet je nog eens lang wachten zonder dat je weet hoe lang, soms weinig regie in het behandelproces of je wordt tot object gemaakt en niet echt gezien. Dit roept vaak veel (onbewuste) angst op. Soms is het zo spannend om met angst in contact te zijn dat woede eenvoudiger is (secundaire emotie). Dit is volstrekt geen legitimatie voor een 'acting out' van agressie. Wel een oproep om het eigen gedrag en onbewuste processen als, twijfel, angst en agressie als zorgprofessional eens te verkennen.
Voor onbewuste processen in de zorg is nog onvoldoende aandacht en alleen het bespreken hiervan kan al veel ruimte geven. Hierdoor kan meer 'containment' geboden worden aan patienten waardoor de emoties van de ander, in een meer kwetsbare positie, gekanaliseerd kunnen worden. Dat hoort bij de primaire taak van zorgverleners.

Een mooi inzicht hierover geeft het boek van Tim Dartington: Managing Vulnerability. The underlying dynamics of systems of care.

Top