ACTUEEL

Marktwerking leidt tot verspilling aan dure techniek

De marktwerking in de zorg leidt tot een technologische wedloop en daarmee tot verspilling. Dat zeggen de bestuurders van twee grote ziekenhuizen Anton Westerlaken en Marcel Levi dinsdagavond in het NCRV-televisieprogramma Altijd Wat.

In de strijd om de patiënt schaffen ziekenhuizen onnodige, dure technologie aan zoals operatierobots en lichaamsscans. Zo heeft Nederland 44 PET-scans terwijl er slechts 9 nodig zijn. Dit betekent een verspilling van meer dan 100 miljoen euro bij een kostprijs van 3 miljoen per stuk.

Overbodige aanschaf

Ook heeft Nederland een overschot van 10 dure operatierobots. Marcel Levi, bestuurder van het AMC: “Het is gewoon een luxe ding dat heel erg duur is, wel een beetje fancy. Het staat leuk in de lokale krant, dat het ziekenhuis in de buurt ook zo’n robot heeft. Maar het is echt niet beter. Het kost bakken met geld. Dus dit is ook verspilling.”

Samenwerking en specialisatie

Westerlaken en Levi pleiten voor specialisatie van ziekenhuizen; geen marktwerking maar samenwerking. Levi: "Wat mij betreft zou ik mijn geld liever inzetten op samenwerken, goede afspraken en vertrouwen. Dat hele concurrentiegebeuren mag meer naar de achtergrond." De uitzending is op Nederland 2 om 21:15 uur.

6 Reacties

om een reactie achter te laten

Anoniem

24 juli 2012

http://www.maasstadziekenhuis.nl/Informatie_over_het_ziekenhuis/Nieuwsarchief/Nieuws_2010/Mei/Maasstad_Ziekenhuis_sluit_uniek_contract_met_Siemens

Toevallig een van de negen PET-scans die wel nodig zijn zeker? Tja...

Romme

25 juli 2012

Ik snap het niet. Wie koopt er nou zulke dure apparatuur als je hem niet nodig hebt!? Hoe kan dat nu terugverdiend worden? Betalen de zorgverzekeraars dan zulke hoge tarieven?

van Zanten

25 juli 2012

Begrijp ik het nu goed dat deze heren aangeven dat er bij hen dus voor een kapitaal aan overbodige apparatuur staat? En zijn ze daar dan niet zelf verantwoordelijk voor? Wel zwak om marktwerking de schuld te geven. Er is helemaal geen marktwerking, patienten kunnen niks kiezen. Het zijn de ziekenhuizen en verzakeraars die bepalen wat er gebeurt en die hebben beiden belang bij veel omzet (dus veel kosten) en helemaal niet bij kosteneficiency. De overheid kijkt toe en politicy schuiven de rekening alleen maar door naar anderen.

Als je verder kijkt naar de wijze waarop techniek wordt ingezet dan weet je soms niet wat je ziet. Peperdure scanners en chirurgen die met een fotokopietje in de hand aan het opereren zijn omdat ze niet bij het originele beeldmaterial kunnen want dat ligt in een ander ziekenhuis. Zorg eerst maar eens voor het goed gaan gebruiken van alle techniek.

Berger

25 juli 2012

Beetje (te) kort door de bocht om hier de marktwerking de schuld van te geven. Er is een even goede case te maken dat marktwerking juist zou moeten leiden tot de door de heren beoogde specialisatie maar wel met de juiste prikkels. In de huidige 'markt' kunnen de ziekenhuizen dit zich blijkbaar veroorloven. In een functionerende markt wordt geconcurreerd op prijs én kwaliteit, stemmen patiënten met hun voeten en zal geen enkele professionele speler het zich in het hoofd halen om dergelijke investeringen te doen als er geen reële businesscase en dito terugverdienscenario is. Eerst maar ns de hand in eigen boezem als sector lijkt me...

Berger

25 juli 2012

En dan deze in hetzelfde rijtje nieuwsberichten, I wonder...

http://www.skipr.nl/actueel/id11676-mcl-schaft-da-vinci-operatierobot-aan.html

Richard Janssen

28 juli 2012

Beide bestuurders doen een goede waarneming, echter zij blijken onvoldoende zicht op het mechanisme te hebben. De ondoelmatigheid die zij waarnemen wordt bij voldoende marktwerking juist gesaneerd. Zij hadden ook het voorbeeld kunnen noemen van de 166 ziekenhuislabs die er in Nederland zijn. Voor heel Nederland zijn er een stuk of 5 genoeg. Zolang ziekenhuizen zich nog kunnen permitteren om alles zelf te hebben, is er te weinig externe druk om doelmatig te presteren. Inkopers van zorg zijn aan zet en natuurlijk die bestuurders die pretenderen gericht te zijn op klantwaarden.

Top