ACTUEEL

Nieuw beleid voor melden valcalamiteiten

De Inspectie voor de Gezondheidszorg (IGZ) verandert het beleid voor het melden van valcalamiteiten en valincidenten. Sinds 3 september 2012 hoeven zorgaanbieders alleen valcalamiteiten verplicht te melden

Administratieve lasten

Het nieuwe beleid is bedoeld om de administratieve lasten voor zorgaanbieders te verlichten.Vandaar dat niet meer alle incidenten gemeld hoeven worden.

Overlijden

Bij valcalamiteiten is sprake van overlijden of ernstig letsel als gevolg van tekortkomingen in de zorg, zoals omschreven in de Kwaliteitswet zorginstellingen. Zorgaanbieders zijn verplicht om calamiteiten te melden bij de IGZ. Dat kan voor valcalamiteiten nu gemakkelijker via een online vragenlijst. Op basis van de inhoud van de melding en de ervaringen met de zorgaanbieder zal de inspectie de melding verder onderzoeken.

 

 

 

0 Reacties

om een reactie achter te laten
Top