Ggz-instellingen kunnen 10 tot 20 procent kosten besparen op hun facilitaire dienstverlening. Dat constateert dienstverlener Assist op basis van ervaringen bij vier grote ggz-aanbieders in Noord-Brabant en Limburg.
Per instelling komt stroomlijning van de facilitaire dienstverlening neer op ettelijke miljoenen euro’s. Volgens directeur Ronald Wilmes van Assist Zorgfacilities geven ggz-instellingen zich in de vormgeving van de facilitaire dienstverlening onvoldoende rekenschap van veranderingen in de sector. “De ggz maakt overgang naar ambulantisering, dat wil zeggen dat er van die grote intramurale voorzieningen uiteindelijk niet veel overblijft”, aldus Wilmes. “Toch doen de facilitaire organisaties van ggz-instellingen nog vaak alsof ze nog voor grote intramurale instellingen werken. De dienstverlening blijft in grote eenheden georganiseerd.” Daarbij komt volgens Wilmes dat veel ggz-instellingen door het ontbreken van een eenduidige kostprijsberekening onvoldoende inzicht hebben in de kosten en kwaliteiten van de facilitaire dienstverlening.
Benchmark
Als dienstverlener die bij veel instellingen in de ggz en de verzorging, verpleging en thuiszorg actief is kan Assist deze kostprijzen naar eigen zeggen van een vergelijkend perspectief voorzien. Een dergelijke benchmark op basis van branche-eigen cijfers maakt volgens Wilmes goed duidelijk waar potentiële kostenreducties zitten.
Mobiliseren
Tegenover de huidige sterk gecentraliseerde, intramuraal georiënteerde facilitaire diensten stelt Assist een flexibele, gedecentraliseerde facilitaire dienstverlening. Kleinschalige organisatie wordt hierbij gekoppeld aan een gestandaardiseerde besturingsmodel. Een bijzonder element is het mobiliseren van facilitaire medewerkers voor andere functies. Op basis van eigen onderzoek constateert Assist dat bijna een kwart van de werkzaamheden van verpleegkundigen en verzorgenden van facilitaire aard zijn. “Dit zijn werkzaamheden die prima uit te voeren zijn door niet-verpleegkundigen”, aldus Wilmes. Bovendien zijn dergelijke huishoudelijke en zorgondersteunende werkzaamheden, zoals gastvrijheidstaken, verzorging van de omgeving, eten en drinken en licht verzorgende taken, volgens Assist uitstekend te combineren binnen één functieprofiel. De kosten van kunnen volgens Assist zo tot wel 18 procent worden verminderd.
Kerstboom
Wilmes erkent dat een efficiënte facilitaire dienstverlening geen hogere wiskunde is, maar constateert tevens dat herschikking vaak bemoeilijk wordt door gevestigde patronen binnen instellingen. “Wij zijn geen wonderdokters,” zegt Wilmes. “Maar het blijkt gewoon moeilijk om met een scherpe, frisse blik te kijken naar de kerstboom die je als instelling zelf door de jaren heen hebt opgebouwd.”