ACTUEEL

'Ggz kan miljoenen besparen op facilitair gebied'

Ggz-instellingen kunnen 10 tot 20 procent kosten besparen op hun facilitaire dienstverlening. Dat constateert dienstverlener Assist op basis van ervaringen bij vier grote ggz-aanbieders in Noord-Brabant en Limburg.

Per instelling komt stroomlijning van de facilitaire dienstverlening neer op ettelijke miljoenen euro’s. Volgens directeur Ronald Wilmes van Assist Zorgfacilities geven ggz-instellingen zich in de vormgeving van de facilitaire dienstverlening onvoldoende rekenschap van veranderingen in de sector. “De ggz maakt overgang naar ambulantisering, dat wil zeggen dat er van die grote intramurale voorzieningen uiteindelijk niet veel overblijft”, aldus Wilmes. “Toch doen de facilitaire  organisaties van  ggz-instellingen nog vaak alsof ze nog voor grote intramurale instellingen werken. De  dienstverlening blijft in grote eenheden georganiseerd.” Daarbij komt volgens Wilmes dat veel ggz-instellingen door het ontbreken van een eenduidige kostprijsberekening onvoldoende inzicht hebben in de kosten en kwaliteiten van de facilitaire dienstverlening.

Benchmark

Als dienstverlener die bij veel instellingen in de ggz en de verzorging, verpleging en thuiszorg actief is kan Assist deze kostprijzen naar eigen zeggen van een vergelijkend perspectief voorzien. Een dergelijke benchmark op basis van branche-eigen cijfers maakt volgens Wilmes goed duidelijk waar potentiële kostenreducties zitten.

Mobiliseren

Tegenover de huidige sterk gecentraliseerde, intramuraal georiënteerde facilitaire diensten stelt Assist een flexibele, gedecentraliseerde facilitaire dienstverlening. Kleinschalige organisatie wordt hierbij gekoppeld aan een gestandaardiseerde besturingsmodel. Een bijzonder element is het mobiliseren van facilitaire medewerkers voor andere functies. Op basis van eigen onderzoek constateert Assist dat bijna een kwart van de werkzaamheden van verpleegkundigen en verzorgenden van facilitaire aard zijn. “Dit zijn werkzaamheden die prima uit te voeren zijn door niet-verpleegkundigen”, aldus Wilmes. Bovendien zijn dergelijke huishoudelijke en zorgondersteunende werkzaamheden, zoals gastvrijheidstaken, verzorging van de omgeving, eten en drinken en licht verzorgende taken, volgens Assist uitstekend te combineren binnen één functieprofiel. De kosten van kunnen volgens Assist zo tot wel 18 procent worden verminderd.

Kerstboom

Wilmes erkent dat een efficiënte facilitaire dienstverlening geen hogere wiskunde is, maar constateert tevens dat herschikking vaak bemoeilijk wordt door gevestigde  patronen binnen instellingen. “Wij zijn geen wonderdokters,” zegt Wilmes. “Maar het blijkt gewoon moeilijk om met een scherpe, frisse blik te kijken naar de kerstboom die  je als instelling zelf door de jaren heen hebt opgebouwd.”

3 Reacties

om een reactie achter te laten

Anoniem

10 september 2012

In de kern zal dit wel waar zijn, maar...

Is dit niet gewoon een reclame-spotje van Assist.
Vreemd dat Skipr zich voor dit karretje laat spannen.

Kars Sterenborg

10 september 2012

Beste anoniem (hier boven),

Niet in de kern, maar volledig juist zoals de heer Wilmes dit stelt. En nee, ik denk geen reclame spotje, en als dat dan al wel zo is, de waarheid mag verteld worden, zeker als dat een bijdrage kan leveren over reduceren van onnodige of te hoge kosten in de zorg. De GGZ instellingen hebben het al zwaar genoeg, dus dan kan advies van buitenaf zeer welkom zijn.

Zwanikken -Leenders

10 september 2012

Vraag aan de medewerkers,en bewoners ,ZELF wat er bespaard kan worden op facilitair gebied in de intramurale GEESTELIJKE GEZONDHEIDSZORG .

Scherp Uw Blik aan voor hen die nog nooit een :

KERS(t)boom hebben gekregen.

Goos en Joke Zwanikken Leenders
Ambassadeurs van de Verwenzorg

Top