ACTUEEL

Dichterbij schrapt voor 7 miljoen aan bureaucratie

Zorgorganisatie Dichterbij gaat overbodige regels en bureaucratie terugdringen. Zo moet 7 miljoen euro worden vrijgespeeld. Geld dat Dichterbij zal herinvesteren in de zorg.

Dat maakten bestuurders Frank Holtman en Geert Tullemans donderdagmiddag bekend tijdens een perslunch. De plannen maken deel uit van een reorganisatie die voortkomt uit het Meerjarig Beleidsplan van eind 2011. De besparing moet de komende jaren worden gerealiseerd.

Meer fte's

Uit gesprekken die Tullemans en Holtman voerden met medewerkers van Dichterbij, is hen gebleken dat bureaucratie ergernis nummer één is. Daarnaast vinden medewerkers de personele bezetting laag, zegt Holtman. Geld dat bespaard wordt door in de bureaucratie te snijden, moet leiden tot 'meer handen aan het bed', zegt Holtman: "Er moeten meer fte's komen voor de zorg."

Nieuwe topstructuur

Dichterbij is georganiseerd in 500 teams, waaronder zorgteams en organisatie-ondersteunende teams. Negen zorgteams zijn nu aangewezen als ‘koploperteam’. Op die locaties wordt vanaf januari 2013 geëxperimenteerd met onder andere regelarme zorg. Medewerkers krijgen daarbij grotere vrijheid om de zorg te organiseren rondom de cliënt. Volgens Holtman moet de ondersteunende organisatie daar uiteindelijk op aansluiten. De ontwikkeling leidt tot een nieuwe topstructuur. Daarover komt eind 2014 meer duidelijkheid, zegt Tullemans.

Aanleiding

Dichterbij wil zo ‘keigoede zorg’ leveren, zegt Holtman. Maar de maatregelen vinden ook hun aanleiding in de maatregelen die de bekostiging van de zorg te wachten staan, zoals het snijden in de AWBZ.

Geen crisis

Dit voorjaar kwam Dichterbij negatief in het nieuws, omdat twee directeuren van organisatieonderdelen zich tegen de reorganisatie hadden gekeerd. Uiteindelijk vertrokken beide directeuren, eentje na een gang naar de kantonrechter en de ander ‘vrijwillig’. Tullemans wil van een bestuurscrisis echter niet spreken. “Het hoort bij zo’n proces.”

Kerndirectie

Om de reorganisatie in goede banen te leiden, heeft Dichterbij een kleine ‘kerndirectie’ samengesteld. Die kerndirectie telt zes leden. Volgens Holtman wilden de twee opstandige directeuren ook graag in die kerndirectie, maar had de raad van bestuur anders beslist. Dat zou de kern zijn geweest van het conflict.

Dichterbij

Dichterbij levert gehandicaptenzorg in het stroomgebied van de Maas: Limburg, Gelderland en Noord-Brabant. Bij de organisatie werken vijfduizend medewerkers voor de zorg aan evenzoveel cliënten. De organisatie heeft een jaaromzet van 240 miljoen euro. (Daan Marselis)

2 Reacties

om een reactie achter te laten

Anoniem

5 oktober 2012

Begrijp ik het goed dat er jaren meer geld besteed is aan bureaucratie en aan managers die elkaar de tent uitvechten en dat ten koste van de gehandicapten en hun directe verzorgenden die werken voor een appel en een ei.
Hoe veel kost bij dichterbij een wandeling met bewoners en hoe veel kost de was per maand.
Hoop dat het waar is dat er meer fulltimers komen. Dat zal de kwaliteit van zorg ten goede komen. Mits ook de leidinggevenden van hun kamers komen en zich op de werkvloer laten zien. 7 miljoen wat kun je daar veel goede zorg voor geven. Hoop dat er meer zorg instellingen dit gaan doen.
Een crisis heeft toch ook zijn positieve kanten.

Anoniem

8 oktober 2012

Misschien eindelijk op de goede weg???
Er moet door de verzorgende zoveel worden bijgehouden, alleen uit wantrouwen van de werknemers. Maar er wordt nooit meer in het dossier gekeken door de leidinggevenden.
Verspilde tijd! Hopelijk volgen meer instellingen het.

Top