ACTUEEL

Patiënt hecht weinig belang aan hotelservice

Ziekenhuizen proberen het verblijf in het hospitaal zo aangenaam mogelijk te maken. Hotelservice met maaltijden op verzoek, éénpersoonskamers met digitale voorzieningen en een persoonlijke assistent voor de patiënt zijn sterk in opkomst in de zorgvernieuwing.

Veiligheid, kennis en houding

Nu blijkt dat de gemiddelde kankerpatiënt dit helemaal niet zo belangrijk vindt. Veiligheid, kennis en houding van artsen en verpleegkundigen komen op de eerste plaats. Dat constateert medisch oncoloog Hester Wessels, die later dit jaar aan de Universiteit Utrecht promoveert. Wessels publiceert haar bevindingen deze maand in het wetenschappelijke tijdschrift Annals of Oncology.

Ideale zorg volgens de patiënt

Wessels heeft aan honderden patiënten in zeven ziekenhuizen gevraagd hoe hun ideale zorg er uit zou zien, als ze deze zonder beperkingen opnieuw zouden mogen inrichten. De opzet van een dergelijke vragenlijst is volgens de universiteit nieuw voor Nederland. Tot nu toe evalueren vragenlijsten vrijwel altijd de tevredenheid over bestaande zorg.

Meebeslissen over behandeling

De patiënten vinden naast veiligheid ook vertrouwelijkheid en communicatieve vaardigheden van zorgverleners belangrijk. Ook willen zij mogelijkheden hebben om zelf mee te beslissen over hun behandeling. Minder waarde hechtten zij aan luxe kamers, privacy en de aanwezigheid van naasten.

Eerst basis op orde

Wessels stelt dat ziekenhuizen moeten investeren in deskundig en communicatief vaardig personeel. Comfort en service komen pas daarna. Wessels: “Omgevingsfactoren zijn zonder twijfel belangrijk voor patiënten, maar die hebben weinig invloed op de tevredenheid als de zorg door artsen en verpleegkundigen ontoereikend is.” (ANP)

0 Reacties

om een reactie achter te laten
Top