ACTUEEL

Effectiviteit mobiele e-healthdiensten onduidelijk

De effectiviteit van digitale mobiele hulpmiddelen als sms-alerts laat zich moeilijk bewijzen. Dat meldt het Nederlands Tijdschrift voor Geneeskunde (NTvG) op basis van een internationale review.

Hoewel er aanwijzingen zijn dat e-healthdiensten met sms-berichten kunnen bijdragen aan zelfmanagement van chronische ziekten als astma, diabetes en hypertensie, is het bewijs overwegend zwak en er zijn veel onbeantwoorde vragen over langetermijneffecten, acceptatie, kosten en risico’s, aldus het NTvG. Op harde klinische criteria zoals bloedsuikerwaarden en bloeddruk werden geen duidelijke effecten gemeten.

Sms-dienst

Een en ander blijkt volgens het NTvG uit een zogeheten Cochrane-review waarin vier trials vergeleken werden. De geselecteerde studies onderzochten sms-diensten voor patiënten met diabetes, hypertensie of astma. In twee studies kregen deelnemers alleen sms’jes als seintje om medicatie in te nemen en berichtjes met informatie over hun ziekte. Bij de andere twee interventies werd patiënten ook gevraagd om zelf meetwaarden te sms’en.

Niet overtuigend

Volgens de onderzoekers leverden geen van beide methodes een overtuigend betere controle van diabetes, bloeddruk of astma op. Wel was de therapietrouw van patiënten met hypertensie iets beter en hadden de diabetespatiënten zelf het gevoel dat ze meer grip hadden op hun ziekte. De onderzoekers wijzenj er op dat het enthousiasme waarmee de mobiele gezondheidsdiensten worden gepromoot vooralsnog op gespannen voet staat met het magere bewijs.  

5 Reacties

om een reactie achter te laten

Anoniem

15 januari 2013

Gelukkig gaat ZonMw een groot deel van haar sterk gekrompen budget voor health inzetten. Onderzoekers weten dat goed nieuws beter publiceert dan slecht nieuws, dus ik verwacht prachtige resultaten.

Fransen

16 januari 2013

Het effect van een e-healthdienst wordt met name bepaald door de opzet er van.
Ik lees hier bijvoorbeeld dat patiënten meetwaarden moeten doorsturen per SMS. Dat is een volkomen kansloze missie! Voordeel van de huidig beschikbare technieken is nu juist dat een meetwaarde zonder tussenkomst van een patiënt kan worden doorgestuurd naar de zorgprofessional. Met een juiste software applicatie erbij werken dát soort oplossingen uitstekend! Patiënten, zorgprofessionals, én zorgverzekeraars zijn unaniem enthusiast, en dat is praktijkervaring. Vreemd dat in andere landen dit soort initiatieven met open armen worden ontvangen en er in Nederland nog steeds torenhoge scepsis heerst.

Flim

16 januari 2013

Mede n.a.v. het artikel en de eerste reactie:

ZonMw werkt samen met veldpartijen aan een actieplan eHealth implementatieonderzoek dat zich o.a. richt op het benutten van kennis om implementatie te bevorderen van toepassingen waarvan de meerwaarde al bewezen is.

Daarmee geeft ZonMw invulling aan genoemde activiteiten in de kamerbrief eHealth van de minister van VWS van 7 juni jl. en ondersteunt de ambities van de Nationale Implementatie Agenda eHealth,opgesteld door KNMG, NPCF en ZN.

In verschillende programma’s van ZonMw komt ook de effectiviteit van eHealth regelmatig aan de orde. Het is belangrijk om daar aandacht aan te besteden omdat de mogelijkheden van ICT geen doel op zich zijn, maar een middel moeten zijn om zorgvragers en zorgverleners te ondersteunen en de gezondheidszorg toegankelijk en betaalbaar te houden.

Voor meer informatie kan contact opgenomen worden met Inge Valstar (valstar@zonmw.nl) en/of Chris Flim (flim@zonmw.nl)

Chris Flim
Adviseur ICT & eHealth ZonMw

XTPewAXICVBYGOBBtdC

12 februari 2013

Its like you read my mind! You appear to know a good deal about this, like you wrote the book in it or snitehmog. I think which you could do with several pics to drive the message home a bit, but other than that, this is amazing blog. A fantastic read. I'll surely be back.

qJiDkpCVOBZYituOHi

14 februari 2013

NTsBVb , [url=http://cohphmmzuxyu.com/]cohphmmzuxyu[/url], [link=http://exjaroqccjve.com/]exjaroqccjve[/link], http://vtbidaewrpzx.com/

Top