ACTUEEL

Kamer wil snel begrijpelijke zorgnota’s bij cliënt

Minister Schippers van VWS moet snel regelen dat patiënten een begrijpelijke nota van hun behandeling opgestuurd krijgen. Dat wil een meerderheid van de Tweede Kamer. De patiënt kan zo controleren of de rekening klopt en vormt daarmee een belangrijke spil in de strijd tegen mogelijke fraude in de zorg. Dat meldt het AD.

Patiënt als controleur

“De patiënt is de beste controleur om zicht te krijgen of de rekening normaal is. Ik vraag me erg af waarom dit zo lang moet duren”, zegt CDA-Kamerlid Hanke Bruins Slot in het AD. De Kamer vroeg eind 2011 al om begrijpelijke nota's voor patiënten.

Controle zorgverzekeraars

PvdA, VVD en CDA komen met deze eis aan minister Schippers naar aanleiding van het bericht van de Nederlandse Zorgautoriteit (NZa) maandag dat verzekeraars declaraties laat en niet diepgaand genoeg controleren. Als de verzekeraars dit jaar geen verbetering laten zien, gaat de NZa boetes uitdelen.

Te hoge declaraties

De NZa kondigde eerder al aan dit jaar in gesprek te gaan met ziekenhuizen en artsen, omdat het regelmatig voorkomt dat zij te hoge kosten declareren voor relatief simpele behandelingen. Zo bracht een ziekenhuis in Terneuzen ruim 1.000 euro in rekening voor het verwijderen van oorsmeer bij een patiënt, terwijl dit 9 euro kost bij de huisarts. De toezichthouder in de zorg zegt veel meldingen binnen te krijgen van patiënten over hoge rekeningen na bijvoorbeeld oorsmeer verwijderen of het behandelen van tekenbeten en bloedneuzen.

Begrijpelijke noto's

Minister Schippers liet in april 2012 weten dat VWS onder meer met brancheorganisatie Zorgverzekeraars Nederland (ZN) aan een plan van aanpak werkt. ZN noemt het een hele klus om cliënten van tijdige en begrijpelijke nota’s te voorzien, schrijft het AD. Dit komt volgens ZN onder meer door een nieuw declaratiesysteem. Patiënten kunnen sowieso al bij zorgverzekeraars digitaal de rekening van hun behandeling inzien, stelt een woordvoerder van ZN in het AD. Die is dan misschien nog niet in begrijpelijke taal, maar het bedrag is wel helder, aldus de woordvoerder.

2 Reacties

om een reactie achter te laten

Engelsman

9 februari 2013

Bij mijn zorgverzekeraars IZZ is het niet mogelijk de rekening van de behandeling in te zien en dus ook niet te controleren. Zo heb ik tevergeefs geprobeerd een hele hoge tandartsrekening te checken. Het niet vergoede deel dat ik zelf moest betalen kreeg ik terug van mijn tandarts, het door het IZZ betaalde deel kon ik niet checken. Daar is dus nog wel wat te verdienen door de verzekeraar.

Cora Postema

10 februari 2013

Het gaat niet alleen om controle, het zou mij veel meer gaan om kostenbewustzijn van ons als zorgconsument. Mijn man ging voor een relatief klein onderzoek (dachten we) naar het ziekenhuis. Ter plekke wilde men ook nog even naar dit kijken en ook nog naar dat. We werden heel soepel van de ene naar de andere onderzoekskamer geleid. Uiteindelijke conclusie: 'Meneer we kunnen u echt niet verder helpen'. Diep van binnen wist meneer dat al lang, maar als je zo gemakkelijk meegenomen wordt in het verkrijgen van een bevestiging daarvan... dan ga je gewoon. Totdat we via de website van de verzekering zagen wat er door het ziekenhuis gedeclareerd was. Dat waren enkele duizenden euro's. Een volgende keer letten we echt beter op voordat we ons van onderzoek naar onderzoek laten leiden.

Top