ACTUEEL

Ingelichte kankerpatiënt heeft later minder kwalen

kankerpatiënten die vinden dat ze goed geïnformeerd zijn over hun ziekte, hebben jaren later minder last van angst en depressies. Ook vinden zij hun kwaliteit van leven op lange termijn beter dan patiënten die ontevreden zijn over de verstrekte informatie. Dat bleek dinsdag uit onderzoek van Tilburg University.

Promovendus Olga Husson analyseerde in samenwerking met Integraal Kankercentrum Zuid (IKZ) Eindhoven de ervaringen van 3080 huidige en voormalige kankerpatiënten. Een derde van hen kreeg naar eigen zeggen geen of weinig informatie van hun arts over verschillende aspecten van de ziekte. Van de ondervraagden zei 31 procent zei onvoldoende te zijn ingelicht over de behandeling, 47 procent over de verwachte effecten en 55 procent over mogelijke bijwerkingen. Verreweg de meeste patiënten waren niet te spreken over de nazorg: ruim vier op de vijf gaven aan daar geen informatie over te hebben gehad.

Kwaliteit van leven

"De patiënten met een hogere score op de tevredenheidsvraag gaven aan een hogere kwaliteit van leven te hebben. 2 tot 10 jaar na de diagnose voelden ze zichzelf sociaal, fysiek en psychisch beter dan de patiënten die ontevreden waren over de behandelingsinformatie", aldus Husson. Ook hadden zij meer het gevoel dat de ziekte echt onder de controle was dankzij de behandeling. De kanker voelde bij hen van kortere duur, ze maakten zich minder zorgen en hadden het idee hun aandoening beter te begrijpen. Alleen bij patiënten met uitgezaaide kanker werd dat verband niet gevonden.

Husson pleit voor een persoonlijkere benadering van artsen naar patiënten, waarbij artsen ook op de specifieke informatiebehoefte van een patiënt letten. "Dat kan zorgen voor een verbetering van de tevredenheid van de patiënt en andere positievere uitkomsten." (ANP)

1 Reacties

om een reactie achter te laten

Lieburg van

27 februari 2013

Een meer persoonlijke benadering van artsen/specialisten naar hun "kanker" patiënten is van uitermate groot belang. Ik heb dit zelf aan den lijve ervaren in het Martiniziekenhuis te Groningen en nog.
Ik ben graag in control, ook als patiënt en voer de regie over mijn eigen proces, artsen die goed informeren, geven het gevoel dat je serieus wordt genomen en de gesprekken zijn dan ook gelijkwaardig. Als patient kun je zelf veel doen door je te verdiepen in je aandoening en gerichte vragen te stellen. Dit vereist wel mondigheid. Ik vraag alles en krijg overal antwoord op, via de mail of rechtstreeks.
Ik kan me voorstellen dat ook bij andere ernstige en levensbedreigende ziektes de persoonlijke benadering haar vruchten afwerpt, tenzij mensen lees patienten niet om kunnen gaan met persoonlijke aandacht en informatie, maar dat zal zelden het geval zijn.

Top