ACTUEEL

Spaarne dringt no show met 40 procent terug

Het Spaarne Ziekenhuis in Hoofddorp voert een ziekenhuisbreed no showbeleid in. De maatregel volgt na een proef waarbij het aantal ‘no shows’ op de poliklinieken met 30 tot 40 procent werd teruggedrongen. Bij de paramedische daalde het aantal weggebleven patiënten van ruim 11 procent naar 1 procent.

Patiënten die zonder afmelding hun afspraak niet nakomen, krijgen in het Spaarne een factuur van 45 euro. Wanneer het 06-nummer bekend is, krijgen patiënten als geheugensteuntje 48 uur van tevoren een sms van het ziekenhuis. De afspraak kan tot 24 uur van te voren worden afgezegd.

Kostenbewustzijn

In 2011 bleven in totaal 18 duizend patiënten in het Spaarne Ziekenhuis zonder afmelding weg bij een afspraak. Dit kost geld en tijd die aan andere patiënten besteed kan worden. Bovendien betekent wegblijven dat patiënten onnodig op een wachtlijst staan. De invoering van het no showbeleid past volgens het Spaarne bij plannen van minister Schippers van VWS om het kostenbewustzijn in de zorg te bevorderen.

Positief

Volgens het Spaarne reageerden ook patiënten gedurende de proef positief op het no showbeleid. De herinnerings-sms werd erg gewaardeerd en er was begrip voor het beleid om een factuur te sturen.

2 Reacties

om een reactie achter te laten

zorg

22 april 2013

Het argument dat er wachtlijsten ontsaan door de grote groep waar een afspraak meegemaakt moet worden en maar beperkte capaciteit. Zal ook in het geval van een boete niet worden opgelost.
Maar hoe denkt men er over dat patienten niet op de afgesproken tijd geholpen worden en zo hun vervolgafspraak niet kunnen halen en die kort voor aanvang moeten annuleren. Kan ik dan de daarvoor geldende boete bij het ziekenhuis declareren. En hoe zit het met de economische schade die ik en anderen lijd, door het uitlopen door b.v de dubbele agenda die bij het maken van afspraken wordt gehanteerd.
En het zelfs helemaal niet geholpen worden en zodoende wederom een afspraak moet maken.
Een ziekenhuis is tegenwoordig niet meer naast de deur en voor een afspraak waarvan het consult 10 min in beslag neemt moet ik 1 dag vrijnemen. Eerder maakte ik op die dag meerdre afspraken kort na elkaar. Maar door het alsmaar uitlopen kwamen de vervolgafspraken in het geding en werdt vaak niet meer geholpen wegens tijdgebrek en te laat zijn. Dus hoe lossen ze dit op

Anoniem

23 april 2013

Dit verloopt via www.spryng.nl.

Top