Het Martini Ziekenhuis in Groningen heeft vorig jaar een royaal positief resultaat van 12,7 miljoen euro geboekt. Dat meldt het ziekenhuis naar aanleiding van de presentatie van de jaarcijfers.
Volgens bestuursvoorzitter Hans Feenstra was 2012 niet alleen in financieel opzicht een “mooi jaar”. Met een Consumer Quality Index (CM) cijfer van 8,3 scoorde het Martini de hoogte klanttevredenheid ooit. Ook de medewerkertevredenheid was 7,7 hoger dan ooit.
Ligduur
Het aantal poliklinische en opgenomen patiënten steeg ten opzichte van 2011, net als het aantal dagverplegingen. De gemiddelde verpleegduur daalde van 4,6 naar 4,4 ligdagen. Naast een hogere productie steef de omzet door enkele eenmalige meevallers, zoals de verkoop van de locatie Van Ketwich en de stelselwijziging naar DOT Zorgproducten.
Meevallers
Aan deze meevallers zal volgens Feenstra een einde komen. “Dit is het laatste jaar van dergelijke eenmalige meevallers”, aldus Feenstra. “Voor de komende jaren sturen we aan op een resultaat van 4,5 miljoen euro, wat we nodig hebben om tegenvallers op te kunnen vangen en te blijven investeren.” De solvabiliteit is door de positieve resultaten gestegen tot 13,75 procent.