ACTUEEL

‘Actievere rol patiënt leidt tot betere zorg’

‘Actievere rol patiënt leidt tot betere zorg’

Betere samenwerking tussen ziekenhuizen, zorgverzekeraars en patiënten verbetert de zorgkwaliteit en bespaart kosten. Dit blijkt uit onderzoek van Kirkman Company en de Erasmus Universiteit Rotterdam (EUR).

Een andere bevinding is dat wanneer de informatievoorziening beter is, de patiënt actiever wordt betrokken wordt bij zijn genezingsproces. Voor de stakeholders is dit een belangrijke motivatie om meer te gaan samenwerken, stellen de onderzoekers. Aan het onderzoek deden 24 stakeholders uit de zorg mee.

Patiëntbetrokkenheid

Volgens de onderzoekers is het vergroten van de patiëntbetrokkenheid een enorme kans voor alle partijen in de zorgmarkt. "Als patiënten leren hoe ze gezond kunnen blijven of worden en begeleiding krijgen bij behandelingen, kunnen behoorlijke kostenbesparingen en kwaliteitsverbeteringen gerealiseerd worden. Hoe meer kennis de patiënt heeft over zijn of haar behandeling, hoe meer sturing zij hier ook zelf aan kunnen geven. Wanneer patiënten bijvoorbeeld vóór een doktersbezoek informatie krijgen toegestuurd, heeft dit als gevolg dat er sneller inzicht kan ontstaan over de juiste behandelingen zodat er minder fysieke afspraken nodig zijn."

Niveau blijft achter

Projectleider van het onderzoek en zorgexpert, Theo Veenstra van Kirkman Company: "Een concreet onderwerp waarop patiënten, ziekenhuizen en zorgverzekeraars willen samenwerken is het verbeteren van de informatievoorziening van zorgprofessional naar de patiënt. Dit gebeurt al steeds meer. Maar het niveau blijft achter op de capaciteiten van de patiënt en de mogelijkheden die er liggen via huidige technieken, zoals: gaming, video content management en social media. Deze informatievoorziening is wel cruciaal voor het vergroten van de patiëntbetrokkenheid en de efficiëntie van de behandeling."

Online medisch platform

De onderzoekers pleiten voor een online platform dat voldoet aan de zorgrichtlijnen en zorgstandaarden, waar patiënten en zorgprofessionals informatie kunnen vinden over het totale behandelingsproces. Veenstra: "Op dit moment is er ontzettend veel informatie voorhanden via 'Dokter Google'. Maar veel internetfora zijn echter niet toegespitst op een specifieke patiëntsituatie én je kunt moeilijk inschatten of de bron betrouwbaar is. Wanneer dat wel het geval is, zal de patiënt zijn of haar eigen situatie beter kunnen begrijpen. Het gesprek met de arts zal efficiënter verlopen én er kan meer relevante informatie verstrekt worden. Dit heeft een positieve invloed op het gezamenlijke besluitvormingsproces over keuzes voor behandeling en de effecten daarvan."

2 Reacties

om een reactie achter te laten

Hanekroot

31 mei 2013

Mooie bevindingen. Ik ben benieuwd naar de evidence, de gevonden feiten, om deze toe te voegen en integreren aan de evidence based zorgvisie voor vitaliserende zorg, zoals beschreven in hoofdstuk 12 van www.zorginnovatieboek.nl.
Deze kan weer verwerkt worden in en verdiepingsslag van het zorgleefplan van zorgorganisaties waar ik en zorginnovatie collega's actief zijn.
Kunt u een link naar de bron geven oid?

Bijvoorbaat dank!

Marion Hoeffgen

2 juni 2013

Dit vraagt communicatieve vaardigheden van professionals die gericht zijn op de doelen en hulpbronnen van de cliënt/patiënt/leerling. Dit wordt wel 'de oplossingsgerichte benadering' genoemd.
Het zijn vaardigheden die iedere arts/hulpverlener/zorgverlener etc zou helpen om niet 'over te nemen van' maar 'samen te werken met' patiënten en hun familie.
De uitgangspunten staan hier mooi verwoord/verbeeld in een kubus: http://www.mindmelt.de/agentur-kunden/solutionscube.html

Top