ACTUEEL

VGZ waarschuwt patiënten voor fraude

Zorgverzekeraar VGZ gaat 1100 patiënten van twee tandartspraktijken een waarschuwingsbrief sturen over het hoge declaratiegedrag van hun tandarts. De verzekeraar biedt patiënten aan over te stappen naar een andere tandarts. Dat meldde een woordvoerder van VGZ zaterdag.

Uit onderzoek van VGZ bleek dat deze praktijken veel meer declareerden dan gemiddeld. De bewuste tandartsen weigerden hierover in gesprek te gaan met de verzekeraar, waarop die besloot de patiënten te waarschuwen. Als een tandarts te veel declareert, is het budget voor tandartskosten eerder op, verklaart de woordvoerder de brief.

Onderzoek

VGZ onderzocht declaraties van 7000 tandartspraktijken. Gemiddeld zijn de kosten voor een kind per jaar iets meer dan honderd euro, terwijl sommige praktijken 155 euro per kind per jaar declareerden. Aan de 55 duurste praktijken heeft de verzekeraar tekst en uitleg gevraagd. In elf gevallen was die uitleg onvoldoende, waarna VGZ een half miljoen euro terugvordert.

Uitgevoerde behandeling

Verzekeraar Achmea gaat bij tandartspatiënten navragen of de gedeclareerde behandeling ook daadwerkelijk is uitgevoerd. Dit najaar krijgen tweehonderd  patiënten van verschillende praktijken daarover een brief. Het gaat daarbij om praktijken met "opvallend declaratiegedrag", aldus een woordvoerster van Achmea. Het is voor het eerst dat controle op die manier gebeurt.

Vorig jaar vorderde Achmea bijna een miljoen euro terug aan onrechtmatige declaraties. Daarnaast had de verzekeraar te maken met 200.000 euro aan bewezen fraude. (ANP)

5 Reacties

om een reactie achter te laten

Mr. R. M. Dalmijn

1 juni 2013

Een stuitende inbreuk op de arts patiënt relatie. Met 4 adviserend tandartsen mag je verwachten dat VGZ er ook nog een kwaliteitsparagraaf aan toevoegt en bijvoorbeeld even uitlegt dat gaatjes in het kindergebit verschillende behandelingen kent. Ben benieuwd wat het patiënten onderzoek , als al verricht (ik denk het niet) van betrokken "dure" tandartsen heeft opgeleverd. Veel complicaties , terugkomen in de nachtelijke uren, of gewoon tevreden met de geboden kwaliteit. Overigens ken ik in Den Haag nog wel een paar VGZ tandartsen, de verzekeraar zal ze niet begrijpen vanwege het taalprobleem en de pseudotandartsen hen niet vanwege een wat verwrongen kijk op tandheelkundige zorg.

Anoniem

1 juni 2013

Onderzoek ook gelijk hoe ze hun geld hebben witgewassen. Dank u. Tuig van de richel, deze beulen moeten op internet aan de schadpaal en wel een beetje vlug. Sluite die praktijken. Alle declaraties openbaar maken. De schoften leren het nooit.

En utte blijft maar lachebekje. Walgelijk wat een maffiabende die specialisten en (tand)artsen. En wij jonge afgestudeerde specialisten krijgen ww. Wij zetten het jullie betaald ouwe lullen!

Wiegel

3 juni 2013

Mr Dalmijn een stuitende inbreuk op de arts patient relatie?

VGZ heeft keiharde cijfers die niet liegen zoals advocaten en artsen wel gewend zijn te doen. De oplichters moeten massaal met hun billen bloot.

En advocaten die zich onder tafel laten uitkeren om medisch gesjoemel te verhullen komen straks in een Europees register met aantekening.
De EU zal orde op zaken gaan stellen want het loopt de spuigaten uit daar is idereen kamerbreed van overtuigd.

Dankzij het ijverige speurwerk van de verzekeraars blijven de premies nog enigszins betaalbaar maar grote groepen in de samenleving wacht mede door oplichters in de zorg de voedselbanken. Wij hebben jullie niet nodig klootzakken van oplichters. Er staan honderden artsen te dringen om aan het werk te gaan maar de zittende elite denkt maar door te kunnen gaan met graaien?
90 miljard...men moet zich de ogen uit de medische kop schamen.
Verzekeraars help ons en ontmasker de klootzakken die vooral in prive klinieken zich willen verschansen en ongehinderd door collegae en ziekenhuisdirecties en raden van toezicht hun slag denken te kunnen slaan.
Sluit per direkt al de prive ondernemingen. En ook tandartsen in loondienst of verplichte maatschappen onder toezicht van de overheid.

Mr. R. M. Dalmijn

3 juni 2013

Dag collega reageerders,

Blij dat mijn bijdrage zo een reeks van erudiete en verfijnde respons mag ontvangen. Vrees dat de ww status niet alleen aan het jonge specialisten dom (als al) is toe te rekenen. Bij beiden is naast het opvallende taalgebruik ook het gebrek aan coherentie op zijn minst sfeerbepalend. Doet mij in de verte een beetje aan Alphense Boys / Haaglandia denken.
Ik wens u een welgemeend "goeden dag"

Roelof

4 juni 2013

Geachte mr. Dalmijn,

Welke patiënt klant relatie bedoelt u als de tandarts weigert na behandeling de rekening toe te lichten? Na een rekening voor VOLLEDIGE wortelkanaalbehandeling stuurt hij ook nog rekening voor de vulling (in 2012). Bij bezoek aan de praktijk voor uitleg wordt verwezen naar het administratiekantoor dat de rekeningen verstuurt. Vooraf kon men geen offerte maken en werd ~200 euro genoemd, achteraf blijkt dat bijna twee keer zo duur te zijn! Als klant wordt je NIET ingelicht dat rekeningen nu blijkbaar rechtstreeks naar verzekering gaan (was niet de afspraak en de praktijk) en dat er een ander administratiekantoor de rekeningen doet, terwijl de folder van het oude administratiekantoor nog op de balie staat.

Fijne patiënt klant relatie gewenst en ook een goede middag.

Top