ACTUEEL

Tien ziekenhuizen strijden om gunst patiënt

Tien ziekenhuizen zijn maandag genomineerd voor de titel ‘Meest patiëntvriendelijke ziekenhuis’. Op vrijdag 21 juni wordt bekend wie de opvolger is van het Ikazia ziekenhuis uit Rotterdam, de winnaar van vorig jaar.

Publieksprijs

De publieksprijs is een initiatief van ZorgkaartNederland.nl, de grootste reviewsite voor de zorg. De waarderingen op deze site vormen de basis voor de uitslag. Om de patiëntvriendelijkheid van de ziekenhuizen te beoordelen, is gebruik gemaakt van de waarderingen op ZorgkaartNederland.

Waarderingen

Alle ziekenhuizen in Nederland met meer dan honderd waarderingen zijn meegenomen in de beoordeling. Hierbij tellen ook de waarderingen per specialist mee. De prijs wordt uitgereikt door Wilna Wind, directeur van patiëntenfederatie NPCF, samen met uitgeverij Bohn Stafleu van Loghum initiatiefnemer van ZorgkaartNederland.nl. Dit gebeurt tijdens het DigitaleZorgEvent.

Genomineerden

De genomineerden zijn (in willekeurige volgorde):

  • Deventer Ziekenhuis
  • Havenziekenhuis en Instituut voor Tropische Ziekten
  • Ikazia ziekenhuis
  • Leids Universitair Medisch Centrum
  • Máxima Medisch Centrum
  • Refaja Ziekenhuis
  • Rijnland Ziekenhuis
  • Rijnstate Arnhem
  • Saxenburgh Groep, Röpcke-Zweers Ziekenhuis
  • SJG Weert

3 Reacties

om een reactie achter te laten

IJzer Vriendts

11 juni 2013

Ik vind het Refaja ziekenhuis een prima ziekenhuis.
Gaan goed met patienten om en men krijgt een duidelijke
uitleg van de des betreffende arts.
Ook is met op de opname (afd) prima en goed voor de patient.
Ze gaan zorgzaam om en regelen alles goed.
Dus van mij mag het Refaja wel winnen.

Anoniem

11 juni 2013

Ook voor Refaja. Heb veel afdelingen mogen 'uitproberen' en ben zeer tevreden. Goed overleg mij als patient, maar ook onderling. Ze houden goed rekening met de beperkingen van de patiënt. Ik weet dat ik altijd bij ze terecht kan, ook met simpele vragen...

Anoniem

12 juni 2013

Het is jammer dat men voorbij gaat aan mijn kliniek in het deftige Zuid Amsterdam waar ik al jaren geleden mijn mensen op de werkvloer, mijn personeel, een cursus patientvriendelijkheid liet volgen.

De resultaten hadden dan gelijk meegenomen kunnen worden als ik die eerste prijs zou hebben gekregen. Want mijn mening is dat iedereen zo een cursus zou moeten verplichten voor personeel wat vaak toch sturing nodig heeft van ons managers. Een extra moeilijkheid met deze groep werknemers is dat ze vaak door hun jarenlange ervaring enigszins gehospitaliseerd zijn en weinig oog lijken te hebben voor verfijndere omgangsvormen. Dit vertaalt zich al gauw in onbeschoft gedrag naar de doelgroep die in onze kliniek van duidelijk hoger nivo is om niet te spreken vaak tot de leidende bestuurslaag van de samenleving behoort.

Wij hebben voor ons personeel kosten noch moeite gespaard om de beste couture te ontwerpen door een zeer gerenomeerd bedrijf. Dit aansprekende idee, het logo van ons bedrijf op de maatkostumen, samen met de cursus patientvriendelijkheid die hoog nodig was, heeft ons bedrijf aan de top van de markt gezet voor de hele regio Amsterdam. We zijn nu een begrip geworden!
En dat is dan wel dankzij privé vermogen geweest!

Een punt van zorg misschien bij een volgende prijsuitreiking? De private investeringen die wij met risicokapitaal doen leiden anders nooit tot de gewenste omzetten zodat wij geen vorm meer kunnen geven aan ons idee van patientvriendelijkheid.

Eigenlijk wordt ik er niet goed van dat zo een onbeduidend ziekenhuis nu is genomineerd. Het doet mij alles denken aan vriendjespolitiek. De ouwe jongens krentenbrood hype van de vorige eeuw. Zo een beetje als het Euro Songfestival maar dan nog doorzichtiger.

Top