In de verpleging, verzorging en thuiszorg worden de mogelijkheden die social media bieden nog te weinig benut. Dat concludeert van adviesbureau Redmax op basis van de derde editie van de Social Media Monitor Zorg (SMMZ).
Uit het onderzoek onder 127 instellingen blijkt dat bijna 40 procent van de aanbieders in de VVT geen Facebookpagina heeft. Ook is bijna de helft van de instellingen is afwezig op Twitter. YouTube en Google+ zijn nog minder populair onder de VVT-aanbieders. De instellingen die wel aanwezig zijnop de verschillende platforms laten volgens Redmax kansen liggen. Zo is de geplaatste vaak weinig relevant en reageren de instellingen niet of nauwelijks reageren op mentions en retweets op Twitter.
Top drie
Op grond van criteria interactiviteit, cliëntgerichtheid en professionaliteit wijst Redmax zorgorganisatie Laurens uit Rotterdam als best presterende instelling op het gebied van social media aan. De top drie wordt gecomplementeerd door Vierstroom en Amsta Zorg. Caroline Wuite, manager marketing en communicatie bij Laurens, schrijft het succes toe aan de structurele aanpak en het constant volgen van de resultaten van de social media-inzet.
Resultaat
“In het najaar van 2011 zijn we bij Laurens begonnen met social media”, aldus Wuite in de Social Media Monitor Zorg. “De eerste stap was het opzetten van een webcareteam. Dit betekende dat één persoon full-time bezig was met social media voor Laurens en daarnaast twee personen een flink aantal uren per week. Hierdoor hadden we de tijd om de kanalen goed in te richten en de basis neer te leggen. Daarnaast hadden we direct geïnvesteerd in een monitoringtool waarmee we konden monitoren wat er rondom Laurens gebeurde op social media. Op deze berichten konden we snel anticiperen en gebruiken om onze eigen kanalen mee te voeden.” Volgens Wuite heeft inzet van social media ondermeer geleid tot meer bezoeken aan de Laurens-website en hogere repsonse op vacatures.
Reputatie
Volgens Redmax maken dergelijke marketingaspecten social media onmisbaar voor zorgaanbieders. “Het is belangrijk dat zorginstellingen zich mengen in dit debat, om zo hun reputatie in de gaten te houden en contact te onderhouden met de doelgroep”, aldus Redmax. “De zorg is bij uitstek een onderwerp dat zich leent tot uitingen op bijvoorbeeld Facebook en Twitter. Van klachten tot complimenten, de verschillende zorginstellingen worden uitgebreid besproken op social media.”