ACTUEEL

'Operatieve zorg in helft ziekenhuizen ondermaats'

'Operatieve zorg in helft ziekenhuizen ondermaats'

Operatieteams binnen ziekenhuizen moeten de operatieve richtlijnen beter naleven. Dat stelt de Inspectie voor de Gezondheidszorg (IGZ). Onderzoek in 2012 laat zien dat slechts 4 van de 21 onderzochte ziekenhuizen volledig volgens het boekje werkten. De inspectie gaat strenger handhaven en eerder maatregelen opleggen wanneer de richtlijnen niet worden nageleefd.

De inspectie heeft onder meer anesthesiologen en anesthesiemedewerkers aangezegd de medicatieveiligheid tijdens operaties te verbeteren. Zo nodig ontbiedt de inspectie de raad van bestuur en kondigt de inspectie maatregelen aan, zoals het sluiting van de operatieafdeling, als niet krachtig en snel wordt verbeterd.

Tekortkomingen

De inspectie bezocht 21 ziekenhuizen, beoordeelde 210 dossiers op het volgen van de richtlijn en woonde ruim 100 operaties bij. Bij elf ziekenhuizen stelde de inspectie tekortkomingen vast die binnen twee maanden opgelost moesten worden. Bij de resterende zes ziekenhuizen stelde de inspectie meerdere tekortkomingen vast. Alle tekortkomingen zijn binnen de gestelde termijn verholpen. In vier ziekenhuizen was de inspectie direct tevreden over de operatieve zorg.

Volgens de IGZ voldoen nu alle 21 onderzochte ziekenhuizen aan de voorwaarden voor verantwoorde operatieve zorg. Dit blijkt uit het rapport "Operatief proces beter gestructureerd, scherpere handhaving op achterblijvende uitvoering blijft noodzakelijk" dat minister Schippers van VWS naar de Tweede Kamer heeft gestuurd.

Strenger beleid

De inspectie handhaaft het niet naleven van de richtlijnen al scherper. Zo stelt de inspectie sinds 1 april direct zelf onderzoek in bij links- rechtsverwisselingen bij operaties, zonder eerst het onderzoek af te wachten dat ziekenhuizen of medische klinieken officieel zelf moeten uitvoeren. Als uit het inspectieonderzoek blijkt dat de verwisseling aan een individuele arts te verwijten is, dient de inspectie altijd een tuchtklacht in.

Veiligheid

De inspectie doet sinds 2006 onderzoek naar de veiligheid van het operatieve proces (TOP). Die veiligheid moest beter omdat meer dan de helft van de vermijdbare patiëntschade tijdens operaties plaatsvond. Het onderzoek in 2012 was het zesde onderzoek van de inspectie naar het operatief proces. De inspectie voert nu opnieuw onderzoek uit naar het operatief proces middels onaangekondigde inspecties in ziekenhuizen en het bijwonen van operaties.

Onderzoek een jaar geleden liet zien dat de richtlijn voor het preoperatief traject voorspoedig verliep, maar nog nergens volledig operationeel was. Met name de invoering van de zogeheten stopmomenten was nog niet in orde. Deze stopmomenten zijn ingebouwd om te controleren of de patiënt de benodigde stappen in het proces heeft doorlopen. In 2012 blijkt de uitvoering van veiligheidschecks zoals de time-out en sign-out scoorden onvoldoende tot matig is in de helft van de bezochte ziekenhuizen.

In Skipr magazine 07/08 vertellen betrokkenen uit drie ziekenhuizen over impact van verscherpt toezicht en het effect van de maatregel. Skipr magazine 07/08 verschijnt rond 20 juni.

4 Reacties

om een reactie achter te laten

Jolande Verhulst

14 juni 2013

Bijzondere kop boven artikel dat de aandacht trekt.

Is het niet altijd zo dat bij bij een gemiddelde de ene helft er boven valt en de andere helft er onder?

Typisch geval van normaal verdeling, of te wel de Gausse Kromme.

Ons doel in de zorg moet zijn de volledige Gausse Kromme naar rechts te verschuiven... met zijn allen betere kwaliteit leveren,

waarbij het altijd zal zijn dat de helft onder het gemiddelde presteert en de andere helft erboven!

Anoniem

14 juni 2013

Eens, gemiddelde verbeteren, maar wel graag iedereen ondertussen "boven de maat" (wat dat staat in de kop)

Anoniem

15 juni 2013

Ja de zorg is ondermaats met 3000 doden per jaar.
Who is to blame?

Zolang men niet het concept overneemt van de grootste zorgondernemer van dit land en de oplichters onder de specialisten maar hun gang kunnen gaan is het water naar de zee dragen.

De klinieken van de grootste zorgondernemer lopen als een trein en dat komt door gespecialiseerde managers die weten hoe in te kopen en die weten hoe om te gaan met dokters en para-medici. Het komt in de praktijk wel neer op verdeel en heers maar als je eenmaal die positie hebt maak er dan ook gebruik van: creatieve destructie!

Het gaat in de reguliere ziekenhuizen mis met een redelijke betaling van managers waardoor deze contra produktief zijn geworden.

Laat die managers eens een kijkje komen nemen in de vele klinieken van de grootste zorgondernemer van het land. Wij willen graag meehelpen de kosten te drukken en de premie voor de clienten betaalbaar te houden. Dat is toch ook ons eigen belang?

Geef de beste zorgondernemer nou eens een academisch ziekenhuis en ik haal er zo 1 miljoen uit. Maar de minster wil niet. Koudwatervrees?

Ondertussen gaat kostbare tijd verloren omdat men nog niet over de eigen schaduw heen durft te springen.
Maar dan moet men ook niet zeuren als over enkele jaren wij meer dan 100 miljard moeten uitgeven aan het geklungel op de werkvloer en de vele doden die dat weer tot gevolg heeft.

Het is moeilijk voor veel ziekenhuizen het financiele hoofd boven water te houden en dat terwijl we allemaal enorm rijk zouden kunnen zijn als men ging doen wat de meest geniale zorgondernemer met al een groot en ruim kliniekenpark ons wil leren.

Triest dat de specialisten , ongeveer 6000, niet luisteren naar mij en maar in verdeeldheid ten onder gaan onder het juk van de verzekeraars nu.

Hierbij wil ik ook mijn dank uitspreken voor het vele werk dat mijn managers tot nu toe hebben gedaan om de zorg betaalbaar te houden en de rotte appels uit de organisatie te snijden. Wij zijn en blijven de grootste!
Dank vrienden!

keijser

16 juni 2013

en de oorzaak? volgens de igz is ondermaatse aanspreekcultuur n oorzaak. zie blz 27. de igz constateert ook de eerste oplossingen die het veld hiervoor toepast. w

Top