UMC St. Radboud in Nijmegen heeft met de Crew Resource Management Teamtraining (CRM) de IGZ ZorgVeiligPrijs 2013 gewonnen. Dat maakte inspecteur-generaal Ronnie van Diemen op 20 juni bekend op het jaarlijkse patiëntveiligheidscongres van de Inspectie voor de Gezondheidszorg (IGZ).
Calamiteiten in ziekenhuizen worden vaak veroorzaakt door menselijke factoren zoals haperende samenwerking en communicatie. Met het oog hierop heeft de afdeling Intensive Care van het UMC St. Radboud een teamtraining ontwikkeld die is gebaseerd op zowel ervaringen van de intensive care als op ervaringen uit de luchtvaart.
Toepassing
De training richt zich op zaken als het geven van kritische feedback, briefen en debriefen, het creëren van awareness en het verbeteren van de onderlinge communicatie. Ook is er oog voor de praktische toepassing van inzichten en lessen. Een kernteam van intensivisten en verpleegkundigen vertaalt de CRM-principes in bruikbare instrumenten, zoals een op de IC ontwikkelde checklist voor intubaties.
Standaardisatie
De winnende CRM-training is mede ontwikkeld door Wings of Care, een trainingsorganisatie op het snijvlak van luchtvaart en zorg. Volgens chirurg, vlieger en grondlegger Marck Haerkens is het succes mogelijk gemaakt door “de mooie combinatie van een gedreven groep Wings of Care-trainers, een zeer effectieve IC-kerngroep en een krachtig afdelingshoofd”. Haerkens hoopt dat de IGZ-prijs een aanzet vormt voor nationale standaardisatie van de training.
Skipr sprak tijdens het recente Europese patiëntveiligheidscongres van Nederlandse Vereniging van Ziekenhuizen (NVZ) met Haerkens.