ACTUEEL

St. Jans Gasthuis meest patientvriendelijke ziekenhuis

Het Sint Jans Gasthuis in Weert is uitgeroepen tot het meest patiëntvriendelijke ziekenhuis van Nederland. Deze publieksprijs is een initiatief van ZorgkaartNederland.nl. Wilna Wind, algemeen directeur van patiëntenfederatie NPCF, overhandigde de prijs vrijdag tijdens het DigitaleZorgEvent.

De waarderingen op ZorgkaartNederland.nl, de grootste reviewsite voor de zorg, vormen de basis voor de uitslag. “Artsen verstaan hun vak en ze doen het uiterste om de juiste oplossing te vinden. Daardoor hebben patiënten echt het idee dat ze in goede handen zijn. Het verplegend personeel stelt mensen op hun gemak en zorgt ervoor dat zij niet worden behandeld als nummer”, staat in het juryrapport.

Beoordelingen

Alle ziekenhuizen met meer dan 100 waarderingen op ZorgkaartNederland.nl maakten kans op de prijs van Meest Patiëntvriendelijke Ziekenhuis van Nederland. Om te komen tot de uiteindelijke ranking van de ziekenhuizen keek de jury naar aspecten als de accommodatie, de informatievoorziening en de behandeling. Zowel de beoordelingen voor het ziekenhuis zelf als voor de artsen die er werken zijn meegeteld. 

Openheid

Wind ziet de prijs als een belangrijke impuls voor ziekenhuizen om nog meer aandacht te schenken aan patiëntvriendelijkheid en meer ruimte geven voor het oordeel van patiënten. ”Mensen gaan op zoek naar informatie en er is grote behoefte aan openheid en duidelijke informatie in de zorg. Daar is nog steeds niet echt sprake van. Er is nog steeds geen kwaliteitsinformatie voor patiënten”, zegt Wind. “Dokters weten van elkaar precies door wie ze geholpen willen worden, maar patiënten hebben die informatie niet. Dat moet veranderen. Je moet als patiënt toegang hebben tot voldoende informatie om de dokter te vinden die het beste bij je past. ZorgkaartNederland helpt daarbij maar er moet nog veel meer gebeuren. Openheid over kwaliteit en kosten is hard nodig.”

Winnaars

Vorig jaar won het Ikazia ziekenhuis uit Rotterdam de prijs voor meest vriendelijke ziekenhuis. Dit jaar bestond de top tien uit:

  1. Sint Jans Gasthuis Weert
  2. Máxima Medisch Centrum
  3. Refaja Ziekenhuis
  4. Deventer Ziekenhuis
  5. Saxenburgh Groep, Röpcke-Zweers Ziekenhuis
  6. Havenziekenhuis en Instituut voor Tropische Ziekten
  7. Leids Universitair Medisch Centrum
  8. Ikazia Ziekenhuis
  9. Rijnstate Arnhem
  10. Rijnland Ziekenhuis

Het is de tweede keer dat deze prijs in Nederland wordt uitgereikt. “Ook dit jaar was het weer een nek-aan-nek race,” zegt Wilna Wind. “Daarmee kunnen we alle ziekenhuizen complimenteren voor hun inzet om patiëntvriendelijk te zijn, en daar zijn we heel tevreden mee.”

 

3 Reacties

om een reactie achter te laten

Anoniem

22 juni 2013

Skipr heeft deze reactie verwijderd.
Skipr stelt als voorwaarde aan reacties op deze website: u reageert op de inhoud van het betreffende bericht of blog.
Niet op andere onderwerpen of publicaties van derden. Aanvallen op personen, diskwalificaties en kwetsende reacties verwijderen we zonder overleg.
Hinderlijk achtervolgen van personen staan wij niet toe. Voor wie volhardt in het plaatsen van beschuldigingen, sluit Skipr de toegang tot de reactiemogelijkheid af.


Dit bericht is bewerkt door de beheerder op 23-06-2013 18:13.

Anoniem

25 juni 2013

De inmiddels verwijderde reactie -om misverstanden te voorkomen: niet van mij afkomstig- vloog inderdaad nogal uit de bocht. Maar ik snap de kritiek op de ranking wel. De statistische en kwalitatieve onderbouwing van deze Zorgkaart-ranking zijn voor zover ik het kan overzien buitengewoon gammel.
Een ziekenhuizen waar jaarlijks honderduizenden patiënten over de vloer komen, kan in deze ranking heel laag scoren omdat er slechts een handjevol mensen (100 + 1) via Zorgkaart een reactie is binnengekomen, waartussen misschien enkele slechte scores. Vorig jaar veegde Zorgkaart ook nog eens reacties van verschillende jaren bij elkaar: anders kwamen ze bij veel ziekenhuizen niet eens over die drempel van 100 beoordelingen.

Daarbij kan een ziekenhuis dat de systematiek 'omarmt' en tevreden patiënten (onder wie eigen medewerkers en hun gezinnen) activeert om hun oordeel via Zorgkaart online te zetten, de ranking zelf beïnvloeden. Vreemd dat de NPCF zich enerzijds zegt in te zetten voor kwaliteit en goede informatievoorziening, terwijl ze zich zelf verbinden aan een ziekenhuizenranglijstje dat enkel goed lijkt voor een publicitaire Windvlaag.

R. M. Dalmijn

25 juni 2013

Leuk! Van harte.

De keren dat ik in dit ziekenhuis te gast mocht zijn waren inspirerend.

Top