E-health verankert zich in de maatschappij. De zorg verandert steeds meer in de richting van selfmonitoring. Deze ontwikkelingen veranderen de bedrijfsvoering in zorg: er komt nieuwe werkelijkheid.
Klein is het nieuwe groot. Dat stelt zorgondernemer Loek Winter in een gezamenlijk presentatie met Lucien Engelen, directeur van het door hem opgerichte Radboud REshape & Innovation Centre verbonden aan het UMC Radboud te Nijmegen en zorginnovator Daan Dohmen.
Complexiteit
De complexiteit van zorg wordt steeds groter. Het is volgens hen de uitdaging om processen zodanig in te richten dat er geen overload ontstaat. Het proces van de zorgverleners moet je echter niet radicaal omgooien; maar stap voor stap doen. Hoe ga je dit inbedden, is de vraag volgens Winter.
Snelheid
De doorlooptijd, halfwaardetijd wordt steeds korter. Voor 50 procent van de bevolking een tv had, verstreken vele jaren. Met de ontwikkelingen die daarna kwamen is het steeds sneller gegaan. “Zo snel dat bedrijven de ontwikkelingen niet kunnen bijbenen. Organisaties die te ingewikkeld worden, gaan imploderen. “Ik verwacht implosies van grote, onbeheersbare instituten en explosies van kleinschalige eilandjes, niches en pareltjes”, schrijft Winter in zijn blog naar aanleiding van het congres op Skipr. “Het wordt te complex en is daardoor niet meer te beheren. Opknippen is de oplossing. Het nieuwe groot is klein”, zegt Winter.
Ruimte voor innovaties
Organisaties moeten daarbij een fundamentele omslag maken in het denken; er moet ruimte komen voor innovatie in de organisatie en mensen die met innovaties bezig zijn. Organisaties moeten vooral randvoorwaarden creëren, zegt Dohmen. Hij wijst naar protocollen,procedures en wetgeving die vaak in de weg staan. Het aanpassen daarvan gaat vaak traag in tegenstelling tot de snelle innovatieve ontwikkelingen die in opkomst zijn. “Innoveren moet gebeuren op vertrouwen en vanuit kracht”, zegt Winter.