ACTUEEL

Rijnstate krijgt titel 'Best Practice' ziekenhuis

Het Nederlands Instituut voor Accreditatie in de Zorg (NIAZ) heeft het Rijnstate ziekenhuis in Arnhem uitgeroepen tot het eerste 'Best Practice' ziekenhuis in Nederland.

Rijnstate heeft dit te danken aan de uitstekende bevindingen tijdens een auditbezoek ten behoeve van een heraccreditatie. Het NIAZ oordeelde dat Rijnstate voldoet aan 160 van de 165 NIAZ-normen. Dit is volgens het NIAZ een uitzonderlijk goede prestatie, waarmee Rijnstate 'als goed voorbeeld voor de ziekenhuizen in Nederland' dient.

Het auditteam was met name erg positief over de inzet van het Spoedinterventieteam bij acuut verslechterende patiënten, het systeem van integraal risicomanagement, het zorgproces rondom longkanker en het controlesysteem van de operatiekamers. Verbeterpunten zijn koppeling van verschillende ICT-systemen en het ruimtegebrek op diverse verpleegafdelingen.

NIAZ-accreditatie

Rijnstate heeft sinds 2004 een NIAZ-accreditatie. Dit is een verklaring van het Nederlands Instituut voor Accreditatie in de Zorg dat het ziekenhuis voldoet aan de kwaliteitsnormen die het instituut stelt. Ten behoeve van een heraccreditatie voor de komende vier jaar heeft NIAZ Rijnstate begin maart bezocht voor een uitgebreid onderzoek.

Het Rijnstate krijgt woensdag de nieuwe accreditatie overhandigt door NIAZ-directeur Kees van Dun.

3 Reacties

om een reactie achter te laten

schulte

2 juli 2013

Geweldige marketing van het NIAZ. Er is aantoonbaar geen enkele relatie tussen de accreditatie en kwaliteit, maar het ziekenhuis mag zich wel tooien met de "prestigieuze" best practice titel, terwijl het enige waar dit ziekenhuis echt goed in was, was het overmaken van geld aan een accreditatie bureau/NIAZ.

Meihuizen

3 juli 2013

In de kern eens met @Schutte dat accreditaties en vinklijstjes niet bepaald zaligmakend zijn. Maar je zorgprocessen op orde brengen en dat inzichtelijk maken en concrete acties uitzetten als het inrichten van een spoedinterventieteam zijn m.i. wel degelijk lovenswaardig.

Dus niet cynisch: proficiat aan Rijnstate voor dit mooie resultaat!
En blijf idd bedenken dat kwaliteit en veiligheid gaan over juiste attitude en handelen en niet over vinklijstjes. Maar die kunnen wel helpen. Als instrument, niet als doel op zich.

Anoniem

3 juli 2013

Een mooie prestatie. Ik hoop dat ze het ten goede laten komen aan de patient (ook in financiele zin). Immers dit mooie "marketing instrument" wordt graag gebruikt om meer te vragen voor dezelfde behandeling. Dit terwijl er door deze prestatie juist meer inzicht wordt verkregen in de processen waardoor efficienter en doelmatiger gewerkt kan worden. Dit zou je terug moeten zien in de kostprijzen en dus in de prijsgroei (=krimp) van de zorg.

Top