ACTUEEL

Abvakabo: overwerk aan orde van dag in zorg

Medewerkers in de zorg werken structureel meer dan in hun contracten is afgesproken. Gemiddeld draaien ze bijna 8 overuren per week. Dat blijkt uit een donderdag gepresenteerd onderzoek dat vakbond Abvakabo FNV heeft laten uitvoeren.

Volgens Abvakabo stijgt de werkdruk in de zorg en worden medewerkers steeds vaker 'flexibel' ingezet. Een kwart van de ondervraagden moet regelmatig binnen 24 uur ergens invallen. "Dit doet wat met de kwaliteit en de continuïteit van de zorg", zegt een medewerker in het onderzoek. Uit het onderzoek, onder ruim 4600 medewerkers in de verpleeg-, verzorgingshuizen en thuiszorg, blijkt dat 45 procent structureel overwerkt.

Kleine contracten

Verder ziet de vakbond vooral een toename van het aantal 'kleine' contracten. Daarbij krijgen medewerkers in plaats van een contract voor 40 of 36 uur, een contract voor bijvoorbeeld 24 uur per week, waarbij ze soms de ene week 16 uur en een andere week 32 uur worden ingezet.

Bovendien moeten medewerkers in toenemende mate volgens een woordvoerster van de bond dan ook nog eens in plaats van bijvoorbeeld 3 keer 8 uur per dag, 4 keer 6 uur per dag werken. Ook zou het steeds vaker gebeuren dat zorgmedewerkers zogenoemde gebroken diensten draaien: 's ochtends de helft van hun uren en 's avonds de andere helft. (ANP)

2 Reacties

om een reactie achter te laten

van Heemstra ZorgSteedsBeter

25 oktober 2013

Laten wij dit signaal eens oppakken. Met als doel "werkdruk terugbrengen tot redelijke proporties".
Dit tegen de goedbedoelde neiging van veel zorgverleners in, om zich weg te geven voor hun cliënten. Én tegen de ziekmakende normen van sommige leidinggevenden, dat een tandje meer, goed is. Deze combinatie verziekt in de eerste plaats de werkbeleving van de zorgverleners, tot en met overwerktheid en burn out aan toe.
Wat vaak buiten deze discussie blijft, is dat een te hoge werkdruk tot kwaliteitsverlies leidt. Met fouten tot gevolg. Vermijdbare fouten! Dus gaat dit direct ten koste van cliëntenbelang. Is dát argument een overtuigender drijfveer voor onze zorgverleners?
Behalve kwaliteitsverlies, gaat te hoge werkdruk ook ten koste van effectief en efficiënt werken. Het verhoogt dus juist ook nog kosten.

Stel je even voor dat werken in de zorg weer plezierig en vervullend wordt door een evenwichtig werkpakket met beter bediende cliënten?
Wenkend perspectief?

Jong

25 oktober 2013

Komt beetje naief over: zolang we in nederland de dictatuur van ict systemen en productdenken houden gaat dit niet veranderen. Niet alleen in de zorgsector. Ook in diensteverlenende sector gaat dit op.Waarmee ik onderschrijf dat het al hele tijd de verkeerde kant aan het opgaan is....helaas.

Top