ACTUEEL

DSM splitst farmacieonderdeel af

DSM splitst zijn divisie af die op contractbasis medicijnen produceert voor farmaciebedrijven. Het onderdeel, DSM Pharmaceutical Products, wordt ondergebracht in een nieuw bedrijf, waarin DSM een belang van 49 procent krijgt en investeringsmaatschappij JLL Partners een belang van 51 procent.

Dat maakte het speciaalchemiebedrijf dinsdag bekend. De transactie waardeert DSM Pharmaceutical Products op 670 miljoen dollar (496 miljoen euro), en is volgens topman Feike Sijbesma “in lijn met de strategie van DSM”. Het bedrijf wil zich hoofdzakelijk gaan richten op de productie van specialistische chemicaliën en vitaminen.

Nieuwe joint venture

De nieuw op te richten joint venture neemt ook de Amerikaanse branchegenoot Patheon over voor 1,95 miljard dollar. Daarmee ontstaat een bedrijf met een jaaromzet van ongeveer 2 miljard dollar en wereldwijd zo'n 8300 mensen op de loonlijst. De naam van de nieuwe onderneming is nog niet bekend. Wel werd bekendgemaakt dat topman James Mullen van Patheon er de leiding krijgt. De Amerikaanse topman werkte eerder voor biotechnologiebedrijf Biogen.

Antibiotica

Eind 2010 sloot DSM een vergelijkbare overeenkomst met het Chinese Sinochem voor zijn tak die antibiotica produceert. Met de dinsdag aangekondigde deal heeft het bedrijf al zijn activiteiten op farmaciegebied verzelfstandigd. Vanaf volgend jaar zullen die dan ook niet meer in de resultaten van de onderneming worden opgenomen. De strategische zet, die op de beurs in Amsterdam werd ontvangen met een flinke koerswinst, zal volgens DSM wel vanaf 2015 bijdragen aan de winst per aandeel in de vorm van winstuitkeringen. De nieuwe, zelfstandige onderneming zal op die manier “substantiële waarde creëren” voor DSM, aldus topman Sijbesma. (ANP)

1 Reacties

om een reactie achter te laten

Anoniem

19 november 2013

Geld geld geld, daar gaat het alleen nog maar over. Jullie moeten je schamen. De rijkste en gezondste intellectuelen die niks geen last hebben van de crisis praten nog slechts over winstdeling, investeringen, stakeholders.

Waar blijft het bedrijf dat werkelijk iets nog wil betekenen voor de doodzieke mensheid, in casu de individuele patiënt?

Top