Het Maastricht UMC (MUMC) heeft een tweede immunoloog aangesteld en gaat alle patiënten een gesprek aanbieden om duidelijkheid te geven over hun behandeling. Dat meldt dagblad De Limburger.
Met de maatregelen wil het Maastricht Universitair Medisch Centrum (MUMC) tegemoet komen aan eerdere kritiek van de Nationale Ombudsman. De ombudsman oordeelde medio november dat de raad van bestuur van het MUMC zich onbehoorlijk heeft gedragen bij het afstoten van de topreferente taken rond de klinische immunologische zorg.
Volgens de ombudsman had het M UMC onvoldoende oog voor de belangen van de circa achthonderd patiënten. Zo was de informatie onvoldoende en kregen veel patiënten geen behandelplan, hoewel dat meermaals was toegezegd. Bovendien laagden patiënten dat ze niets hoorden van het ziekenhuis, waardoor ze lang in onzekerheid zaten.
Zorgplan
Ook de Inspectie voor de Gezondheidszorg (IGZ) heeft van de ombudsman een tik op de vingers gekregen. “Het is de IGZ tot nu toe niet gelukt om de raad van bestuur voor alle patiënten een zorgplan te laten opstellen”, aldus de ombudsman. “Het toezicht van de IGZ heeft op dit punt gefaald. En daarmee heeft ook de IGZ gehandeld in strijd met het recht op (zorg voor de) gezondheid.”
In zijn rapportage doet de ombudsman het MUMC de aanbeveling om zo spoedig mogelijk met alle betrokken patiënten schriftelijk contact te zoeken en –indien daartoe behoefte is- een gesprek aan te bieden. Het MUMC komt nu aan deze aanbeveling tegemoet.