ACTUEEL

Radboudumc hanteert opnamestop cliënten Achmea

Radboudumc hanteert opnamestop cliënten Achmea

Mensen die bij Achmea verzekerd zijn, kunnen in principe even niet terecht bij het ziekenhuis Radboudumc in Nijmegen als het niet spoedeisend is. Het universitair medisch centrum maakt ook geen “nieuwe afspraken met nieuwe patiënten”. Dat heeft een woordvoerster van het ziekenhuis maandagavond bevestigd na berichtgeving van de NOS.

De stop is ingegaan op 25 november en duurt tot de jaarwisseling. Het Radboudumc schat in dat enkele honderden mensen dit jaar niet worden behandeld. Sommige patiënten zullen in januari weer bij het Radboudumc terechtkunnen. Anderen moeten misschien naar een ander ziekenhuis. Spoedeisende zorg, al gemaakte afspraken en lopende behandelingen gaan wel door. Ook wordt er een uitzondering gemaakt voor kinderen. Volgens het Radboudumc heeft het besluit gevolgen voor de klanten van Achmea-dochters als FBTO, Interpolis, Zilveren Kruis, Agis, Avéro Achmea en De Friesland.

Over budget

Het Radboudumc heeft meer zorg gegeven aan Achmeaklanten dan vooraf was afgesproken met de verzekeraar. “We zijn over het afgesproken bedrag aan zorg heen gegaan. Achmea wil het verschil niet betalen. De extra kosten zijn voor onze rekening. Een gesprek heeft tot niets geleid”, aldus een woordvoerster van het ziekenhuis. Achmea betreurt deze berichtgeving, laat woordvoerster Christine Rompa aan Skipr weten. "Wij zijn met het Radboudumc in gesprek over de cijfers van 2013. Het ziekenhuis heeft tot nu toe geen duidelijke cijfers aangeleverd en heeft momenteel nog geen 30 procent gedeclareerd over 2013. Achmea en het Radboudumc zijn de cijfers samen aan het beoordelen en hebben afgesproken dat onze verzekerden hiervan niet de dupe mogen worden. Als onze verzekerden toch niet terecht kunnen in het ziekenhuis, kunnen ze het beste contact opnemen met ons."

Opnamestop

Het Radboudumc heeft de opnamestop per brief doorgegeven aan de afdelingshoofden van het ziekenhuis. Die brief kwam via de klokkenluiderswebsite Publeaks bij de NOS terecht. Via de website kunnen mensen anoniem gevoelige informatie delen met verschillende media. In december 2011 besloot het TweeSteden Ziekenhuis in Tilburg en Waalwijk tot de jaarwisseling geen patiënten meer te behandelen die verzekerd waren bij Achmea. Toen had het ziekenhuis meer patiënten behandeld dan op voorhand was afgesproken en wilde Achmea niet bijbetalen. (ANP / Skipr)

16 Reacties

om een reactie achter te laten

Anoniem

10 december 2013

Dit is precies de reden dat in de contracten met deze verzekeraar geen doorleverplicht moet worden geakkordeerd door de ziekenhuizen. Achmea knijpt uit en betaalt niet ondanks dat er voldoende bewijs geleverd wordt. Ze geloven de schade-gegevens van de ziekenhuizen niet en als je blijft doorleveren krijg je als ziekenhuis niet eens betaalt en valt alles voor het risico van de instelling zelf!
De patient mag hier natuurlijk niet de dupe van worden, maar in deze gevallen moet Achmea eens eerst de hand in eigen boezem steken.

Boumans

10 december 2013

Zo. Marktwerking laat zijn gezicht zien. Vechten over geld ten koste van de patiënt.

van der Meulen

10 december 2013

Wat lees ik nu? "Radboudum c hanteert opnamestop cliënten Achmea".

Anoniem

10 december 2013

De discussie tussen Radboud en Achmea geeft aan dat de sector nog verder dient te professionaliseren. Namelijk, Achmea praat puur over geld en er zijn verder geen afspraken gemaakt over de vorm van registratie en facturatie. Althans, deze zijn niet duidelijk genoeg of worden niet nagekomen. Als het waar is wat er staat is het zeer onprofessioneel dat een ziekenhuis in december nog maar 30% heeft gedeclareerd. Dit geeft aan hoe de bedrijfsvoering georganiseerd is.
Jammer dat de klant hier de dupe van is. Het roept wederom de vraag op waarom er marktwerking is. De klant heeft vanwege de inkoop door verzekeraars steeds minder te kiezen en volgens mij gaat marktwerking o.a om keuzes kunnen maken

DGo

10 december 2013

Het besluit van het ziekenhuis is volstrekt logisch.

De onderhandelingspartijen zijn volstrekt van ongelijkwaardig niveau aan de overlegtafel vertegenwoordigd.
Achmea stuurt een paar 'onderknuppels' zonder enige bevoegdheid op stap om zogenaamd
met de vertegenwoordigers van het ziekenhuis te onderhandelen. Ze zijn echter geïnstrueerd om nee te verkopen terwijl ze zouden moeten inkopen want hun klanten vragen blijkbaar om de dienstverlening van het ziekenhuis.

Anoniem

10 december 2013

#DGo
Toch weer het zoveelste bewijs dat marktwerking binnen de gezondheidszorg niet werkt maar slechts blokkerend werkt.

Peter Koopman

10 december 2013

Ook volgens de wet (WGBO) hoef je als zorgverlener geen zorg te bieden als deze door de patient niet betaald wordt. Het valt op dat in deze "patient" wordt vervangen door "verzekerde". Of dat voor verpleegkundigen en verpleegkundig specialisten voldoende reden is om zorg te weigeren?
Als verzekerde heb je niets aan een verzekering als deze niet uitkeert als je huis in brand staat. En het "Radboud" behoort ook verpleegkundig gezien tot de zeer aantrekkelijke zorgverleners als je echt wat mankeert. Toch stom om zo'n topper niet te willen verzekeren. Het zou slechts een prijsdiscussie zijn? We krijgen dit jaar toch allen geld terug omdat het niet op kon?

MRF

10 december 2013

Verzekeraars werken altijd met schadelast jaren, dat betekent dat er gekeken wordt wanneer een "schade" is gestart, niet wanneer die "schade" is gedeclareerd.
In het huidige systeem is het verplicht om vervolgconsulten aan te maken die starten op de dag na facturatie van de vorige DOT zorgproduct. Patiënten die zijn behandeld en waarvoor zorg in 2013 is gefactureerd, en die in 2014 nogmaals komen voor een behandeling, vallen dus onder de schadelast 2013. Oftewel dit DOT zorgproduct valt in het budget van 2013, ook al maakt de zorgaanbieder alle kosten pas in 2014.
Dus je zult als zorgaanbieder inderdaad eerder op de rem moeten trappen dan dat het budget voor 2013 al helemaal is verspijkerd, anders loop je in 2014 alsnog over je budget 2013 heen.
Zo is het systeem nou eenmaal verzonnen. Alle zorgaanbieders zullen hiermee te maken hebben, de een met Achmea, de ander met Menzis of CZ, en de ander weer met VGZ of Multizorg.

Anoniem

10 december 2013

@ #4 Uit uw reactie blijkt dat u niet weet hoe het declaratiesysteem in de zorg werkt. Het ziekenhuis mag een DOT pas declareren als de zorg voor de patiënt is afgerond. Voor de meeste patiënten duurt dit ergens tussen een aantal maanden tot een jaar. Voor een groot deel van de patiënten die zich in 2013 met een zorgvraag gemeld hebben, zullen de DOT's dus pas in 2014 bij de verzekeraar gedeclareerd mogen worden. Het is dus helemaal niet gek dat er nog slechts 30% decleclareerd is. Dat heeft niets te maken met slechte bedrijfsvoering en alles met de regels van het systeem. De betreffende opmerking van achmea was dus erg suggestief en wekt bij mensen die het systeem niet kennen de verkeerde indruk.

Alberts

10 december 2013

Dit is nieuws omdat het een groot ziekenhuis betreft, maar al maanden de keiharde realiteit in GGZ land: budgetten van sommige verzekeraars zijn bij vrijgevestigden al weken op, bij instellingen maandenlange wachtlijsten.Patiënten krijgen geen zorg.
Echt een vooruitgang die polissen van 10 euro goedkoper...

verhofstad

10 december 2013

alle zorgaanbieders zouden een contract met zorgverzekeraars moeten weigeren; de zorgverzekeraar zegt kwalitatief goede zorg te willen inkopen, maar er zijn maar weinig medewerkers binnen zorgverzekeraars die medisch inhoudelijk geschoold zijn en dus weten waarover ze praten bij zorginkoop. Het is alleen maar schuiven met budgetten.
op basis van restitutietarieven kan er geen budgetplafond worden opgelegd, dus zijn er ook geen eindejaarsperikelen en kunnen wij als zorgaanbieders de patiënt gewoon de zorg geven waar hij recht op heeft.
Blijft het punt over dat restitutietarieven een % zijn van de NZa-tarieven. De NZa heeft de tarieven vastgesteld op basis van kostprijs. Dus mochten zorgverzekeraars heb op dat terrein ook te bont maken, wat let ons om een gang naar de rechter te bewandelen.

Anoniem

10 december 2013

"Zo werkt het systeem" en "de sector moet zich verder professionaliseren". We hebben het hier toch over de randvoorwaardelijke kwesties; zij vormen niet het bestaansrecht van deze instellingen. Laten we doel en middelen niet verkeerd gaan gebruiken. Het gaat primair om professionaliseren van de zorg en niet van de middelen. Als er in deze proeftuinen worden gezocht kijk naar systeemkwesties bij banken en verzekeraars en laat de zorg de eigen hulpverlenende cultuur.

Anoniem

10 december 2013

Helaas geen unicum. Ook bij andere ziekenhuizen zijn er al maanden gesprekken over te krappe budgetten. Achmea traineert die gesprekken doelbewust. Vaak betreft het kleinere ziekenhuizen die niet als een UMC kunnen en durven zeggen, we behandelen niet meer.

Marktwerking in de zorg leidt niet tot betere zorg voor patiënten. Het leidt tot zogenaamd goedkopere zorg.

Anoniem

10 december 2013

Beste #11,
Interessant dat u de titel kiest van een voormalige Belgische premier, maar het stelsel dat u voorstelt dat bestaat al, in Belgie.Daar wordt bijna geen enkele zorg 100% vergoed. Waarom? Omdat er een restitutiestelsel is en de verzekeraars dus alleen hun eigen balans kunnen bewaken door ervoor te kiezen niets of bijna niets nog volledig te vergoeden. Dit hebben ze in belgie opgelost door een soort certificering in te voeren. Artsen die de certificering gebruiken moeten zich aan een tarief houden dat volledig vergoed wordt. De enige artsen die dit doen zijn beginnende artsen (die nog klanten moeten werven) en slechte artsen (die verlegen zijn om klanten). U bent trouwens niet anders dan alle anderen, u valt liever de zorgverzekeraar aan omdat u niet begrijpt hoe het systeem werkt. Probleem is dat een verandering in het systeem juist voor dingen kan zorgen die u nu juist niet wilt.
Ziekenhuizen krijgen nu meer dan 50% meer geld dan ze kregen in 2002. Dat kan toch niet allemaal liggen aan medische vooruitgang en meer zorgvraag? Hoe kan het dat bijna alle ziekenhuizen enorme nieuwbouwprojecten hebben kunnen uitvoeren de afgelopen jaren? In Belgie is de ziekenhuisinboedel losgekoppeld van de zorgvergoedingen. Dat wordt centraal uit de overheid bepaald. Daarom lijken de meeste belgische ziekenhuizen vanuit nederlands perspectief ouderwets. Toch is de zorg er niet alleen goedkoper maar kwalitatief minstens gelijkwaardig. Hoe kan dit? En inderdaad, ziekenhuizen hebben ongelofelijk veel administratief personeel en zorgmanagers in dienst. Bijna altijd geven ze dan de overheid en de zorgverzekeraars de schuld. Waarom? Ze hadden ook al enorme hoeveelheden van dit vaak overbodig personeel in de dienst voor de huidige heisa.
Uit eigen ervaring kan ik helaas alleen maar zeggen dat de professionaliteit in deze instellingen te wensen overlaat. Dit gebrek zorgt voor extra kosten en die worden ons linksom of rechtsom doorberekent.

Anoniem

10 december 2013

Hoe kan het toch dat iedereen het normaal vindt als een dokter en een ziekenhuis een patient wegsturen als ze niet nog meer geld krijgen. Terwijl niemand het normaal lijkt te vinden dat een zorgverzekeraar niet zonder meer bereid is om meer te betalen dan aan het begin van het jaar afgesproken?

Belangrijk is om te snappen waar die hoger dan verwachte kosten vandaan komen, voordat er stelling wordt ingenomen over wie dat verschil moeten betalen.

Gaan patienten meer naar radboud dan naar andere ziekenhuizen vergeleken met andere jaren? Gaan inwoners van nijmegen eo. vaker naar het ziekenhuis dan vorig jaar? Is Radboud patienten zwaarder aan het behandelen dan verwacht? Gaan zwaardere patienten relatief vaker naar het Radboud ? Was het budget gewoon onrealistisch laag?

Anoniem

15 december 2013

Achmea begint in mijn ogen een steeds onsympathieker imago te krijgen. Als enige van de grotere verzekeraars weigeren zij bijv. ook vergoeding aan de Levenseinde Kliniek.
Voor mij iig goede reden om de eigen ziektekostenverzekering in 2014 elders onder te brengen.

Top