Tech

'Geld nog steeds prikkel in Twents EPD'

Huisartsen en apothekers kunnen nog steeds een beloning van zorgverzekeraars krijgen voor elke patiënt die zijn medische gegevens gaat delen via het Elektronisch Patiëntendossier (EPD). Dat meldt NRC Handelsblad.

Bovendien verbinden zorgverzekeraars volgens NRC financiële consequenties aan het aantal patiënten per praktijk dat op het EPD is aangesloten. Eén en ander staat haaks op de afspraken die vorig jaar op aandringen van de Tweede Kamer zijn gemaakt, zo meldt NRC. De Kamer wil dat patiënten vrij kunnen kiezen voor het EPD. Financiële prikkels die de aanbieders onder druk zetten passen daar niet bij. Na kritiek van de Kamer besloot de Vereniging van Zorgaanbieders voor Zorgcommunicatie (VZVZ), die wordt gefinancierd door de zorgverzekeraars, de vergoedingen aan te passen.    

Bonus

Volgens NRC is in de koploperregio Twente desondanks nog steeds een bonusregeling van kracht. “Voor elke patiënt die opt-in geeft voor het EPD ontvangen huisartsen eenmalig 59 cent vergoeding”, citeert NRC de bijhorende folder. “U kunt als huisarts boven op dit bedrag een bonus krijgen van 25 procent per aangemelde patiënt.”

Zorgverzekeraars blijken ook op een andere manier aan te sturen op deelname aan het delen van medische gegevens. De folder vermeldt dat huisartsen en apothekers jaarlijks een vergoeding van tussen de 700 en 900 euro krijgen voor het gebruik van het EPD. Deze vergoeding komt echter te vervallen als niet minimaal 30 procent van de patiënten zijn medisch dossier deelt.

Agressieve strategie 

Huisarts Edward Kriek uit Almelo laat zich in NRC kritisch uit. “Hier worden met geld patiënten gelokt. Dat staat haaks op de vrije keus die mensen moeten hebben. Een dergelijke agressieve strategie om een systeem door te drukken heb ik in de zorg niet eerder meegemaakt.”

Verschillende Kamerleden waaronder Renske Leijten (SP), Lea Bouwmeester (PvdA) en Hanke Bruins Slot (CDA) sluiten zich in NRC bij de kritiek aan. Een woordvoerder van VZVZ stelt tegenover NRC dat lokale organisaties verantwoordelijk zijn voor de uitvoering van het EPD. Wel worden de vergoedingen voor huisartsen en apothekers door VZVZ betaald. Hij noemt de keuze voor het woord ‘bonus’ in de regio Twente “niet zo handig”.

4 Reacties

om een reactie achter te laten

Mitrasing

8 januari 2014

VPHuisartsen heeft nog een rechtszaak lopen tegen het LSP/EPD van VZVZ
Zie http://www.vphuisartsen.nl/Brieven-en-artikelen-L-EPD/ voorde uitgebreide informatie.

Anoniem

9 januari 2014

Het LSP is een goede zaak, maar werkt alleen als er ook patiëntgegevens worden opgenomen en als zorgverleners zich ook aansluiten op het LSP om zo de gegevens uit te wisselen. Het is dus niet raar dat verzekeraars dat willen stimuleren met een financiële prikkel. De term 'aggressieve strategie' is buiten alle proporties. Een burger blijft ALTIJD vrije keuze houden zijn gegevens wel of niet te delen (opt-in te geven), dat staat los van financiële prikkels.

Het zijn vooral huisartsen die over het meest relevante dossier beschikken waar veel zorgverleners baat bij zouden hebben als ze die gegevens zouden kunnen inzien. Hoe vaak moet in ziekenhuizen aan patiënten zelf worden gevraagd welke medicatie ze gebruiken? of ze ergens allergisch voor zijn, etc.?

Als huisartsen het welzijn van hun patiënt echt voorop willen stellen, zorgen ze ervoor dat ze hun systeem (HIS) zsm aansluiten op het LSP en hun patiënten netjes vragen of zij toestemming geven voor gegevensuitwisseling.

E.Kriek

9 januari 2014

@ anoniem: ik denk dat "agressieve strategie" nog mild is.
1: De geforceerde verkoop van het LSP gaat ten koste van patientveiligheid. Zoals u weet is geforceerd de stekker getrokken uit het goed functionerende ELS systeem ( Eerste Lijns Server) door de huisartsenposten. Gevolg: gegevens van patiënten met een spoedeisende vraag zijn NIET meer bereikbaar ( tenzij ze opt-innen) op de huisartsenpost.
Onacceptabele dwang dus om over te stappen op het LSP.
2. Diezelfde patiënt met een spoedeisende vraag krijgt een opt-in formulier onder de neus geduwd op de Huisartsenpost! Dit mag gerust onethisch genoemd worden.
3. Over het lokgeld is al genoeg gezegd.
Niemand zit te wachten op dit megalomane van boven opgelegde project. ( Zie ook de mislukking in Frankrijk van het LSP aldaar) .
En, wat dat betreft heeft u uiteraard gelijk: de patiënt heeft gelukkig het laatste woord!
Ondanks alle druk heeft pakweg 90% van de bevolking NIET geopt-ind.
Een duidelijk signaal, denk ik.

Van de Vijver

9 januari 2014

De relatief beperkte vergoeding is bedoeld als compensatie voor het werk dat de huisartsenpraktijk moet verrichten om de patiënten die zich vrijwillig aanmelden voor de opt-in te registreren, aan te melden en alle voorbereidingen mbt hard- en software te treffen die hiervoor nodig zijn. Dit uiteraard in het belang van de patiënt .

Top