ACTUEEL

Hartpatiënt klaagt over bejegening en communicatie

Hartpatiënt klaagt over bejegening en communicatie

Hartpatiënten klagen het vaakst over bejegening en communicatie. Dat blijkt uit de eerste jaarinventarisatie van het Meldpunt Hartpatiënten.

In totaal kreeg het meldpunt van belangenvereniging Hartpatiënten Nederland in het eerste jaar van zijn bestaan bijna 3000 klachten binnen. Ruim een derde van de klachten (1052) ging over de bejegening door artsen en behandelaars, die vaak onbeschoft of arrogant werden genoemd. Een zelfde hoeveelheid klachten (1007 klachten) had betrekking op de communicatie. Daarnaast waren er 701 klachten over gebrek aan onderlinge samenwerking tussen behandelaars. Over medische fouten werd 225 geklaagd.

Het grootste deel van de klachten had betrekking op het inmiddels failliete Ruwaard van Putten Ziekenhuis in Spijkenisse. De gang van zaken rond het Ruwaard was destijds reden om het Meldpunt Hartpatiënte op te zetten.
Ook waren er relatief veel klachten over het Zeeuwse Admiraal de Ruyter ziekenhuis (ADRZ) en het Haga ziekenhuis in Den Haag.

Invloed

Volgens Marly van Overveld, die het meldpunt beheert, heeft het initiatief in het eerste jaar de nodige invloed verworven. Ze wijst in dt verband op de groeiende bereidhed van ziekenhuizen om over klachten te spreken. “Met Haga en ADRZ hebben we inmiddels goede afspraken gemaakt, waardoor de problemen voor een belangrijk deel konden worden opgelost”, aldus Van Overveld. “Haga heeft de patiënten goed geholpen, ook financieel. Het ADRZ heeft patiënten de gelegenheid gegeven hun klacht met een onafhankelijk cardioloog te bespreken, en heeft bovendien de cardiologen vervangen. Dit alles in goed overleg met Hartpatiënten Nederland. Alleen het Ruwaard weigerde elke medewerking en weigerde de klagers serieus te nemen.''

 

4 Reacties

om een reactie achter te laten

Marian

20 januari 2014

Zeer herkenbaar! Mijn ervaring met onbeschofte cardiologen in Goes is al van jaren terug. Gelukkig zijn alle cardiologen vervangen en mijn behandelend cardioloog nu in het ADRZ is geweldig. Jammer dat dit nu pas in het nieuws komt, want het probleem in het ziekenhuis is nu goed opgelost.

Geeft wel het belang aan van zo'n meldpunt, dat is duidelijk.

van Overveld

21 januari 2014

Beste Marian,

Heel fijn om te horen dat u het belang van het meldpunt inziet! En heel fijn om te horen dat uw huidige cardioloog zo goed bevalt!

Zoals in het artikel ook staat vermeld hebben we inderdaad goede afspraken kunnen maken met het ADRZ, en zijn de problemen voor een belangrijk gedeelte opgelost.

De reden dat het nu in het nieuws komt, is omdat we het landelijke meldpunt nu hebben geëvalueerd.

Dank voor uw reactie!

Met vriendelijke groet,

Marly van Overveld
Hartpatiënten Nederland
www.hartpatienten.nl

van de Lustgraaf R.H.

21 januari 2014

Uitstekend tevreden over de hartoperatie door dr. Suiker van het ziekenhuis De Weezenlande te Zwolle.Ook de verpleegkundige waren uitstekende krachten. Aardig, lief en verstaan hun vak. Cijfer: 10

Zwart

22 januari 2014

Wanneer je afhankelijk bent en je een probleem met je hart hebt dan kijk je wel uit om kritiek te hebben op je behandelend cardioloog.

Maar nu ben ik niet bang meer voor ze. Sommige zijn te schandalig voor nette woorden!!!!!!!!!

Top