ACTUEEL

'Administratie verdringt zorg voor patiënt'

Verpleegkundigen en verzorgenden moeten zo veel administratie bijhouden, dat dat ten koste gaat van de zorg voor patiënten. Dat blijkt zaterdag uit onderzoek van de NOS en de beroepsvereniging Verpleegkundigen en Verzorgenden Nederland (V&VN).

De overheid, de Inspectie voor de Gezondheidszorg, keurmerken en de zorginstellingen eisen allemaal registraties. Vaak moeten dezelfde onderwerpen ook nog op verschillende manieren en in verschillende systemen worden bijgehouden. “Zelfs nuttige registraties moeten soms dubbel of driedubbel worden gedaan”, verklaart een woordvoerder van V&VN. Daardoor zijn verpleegkundigen en verzorgenden 2 tot 3 uur per dag bezig met administratie, zegt ongeveer de helft van de ondervraagden en 20 procent is er meer dan 3 uur aan kwijt. Bijna 90 procent geeft aan dat de patiëntzorg te lijden heeft onder de registratielast.

Overbodige registratie

De cijfers komen niet helemaal onverwacht, maar V&VN vindt ze wel erg hoog. “We zijn niet tegen registreren. Het is goed om te registreren over bijvoorbeeld pijn, ondervoeding of doorliggen, maar het is doorgeschoten”, aldus V&VN. “Ons advies: betrek de beroepsgroep erbij voordat je gaat registreren en geef terugkoppeling.”

Vakbond Abvakabo FNV herkent het probleem. “Ook veel van onze leden melden bij de vakbond dat zij onnodig veel bezig zijn met papierwerk”, stelt voorzitter Corrie van Brenk. “Medewerkers in de zorg weten zelf heel goed hoe het beter en anders kan. Met die ideeën moeten we samen met werkgevers aan de slag.” Het onderzoek is gedaan onder de 53.000 leden van V&VN. 1129 leden hebben gereageerd. (ANP)

13 Reacties

om een reactie achter te laten

Anoniem

25 januari 2014

Voor de inspectie is alleen belangrijk dat de administratie goed bijgehouden is. Een situatie die niet denkbeeldig is: administratie is in orde, maar de patient is overleden!

Anoniem

25 januari 2014

De meeste zorgondernemers zijn blij als de protocollen goed zijn. Een patiënt protocollair de pijp uit laten gaan, dat is orgastisch voor (zorg) managers. Zo erg is het geworden door de nieuwe bovenlaag of personen die zich verbeelden op louter abstract niveau te moeten REGELEN. Dat ze een heel enge goed geprotocolleerde ziekte mogen krijgen voor wij verpleegkundigen helemaal vergroeid zijn met de digitale getallenbrij. Men wil ons geen fatsoenlijk salaris betalen en nu ook nog allerlei idioterie opleggen terwijl de eenzaamheid bij patiënten ondanks de drukke ziekenhuis setting uit de hand dreigt te lopen.Walgelijke bureaucratie. En als je neuken schrijft voor de seksuoloog in je rapportage wordt je bevraagd door de pas gescheiden dokter.

Frank Conijn - www.gezondezorg.org

26 januari 2014

Inhoudelijk valide reacties van anonieme auteurs van berichten 1 en 2. Maar waarom toch steeds (vaker) anoniem? Ik vind dat een enorm zwaktebod. Formuleer het gewoon in normale taal, zonder dat die wollig hoeft te zijn, en kom dan gewoon voor je mening uit!

Dus, redactie: doe hier eens wat aan! Gebruik bijvoorbeeld het systeem dat men alleen kan reageren als men een Facebook, LinkedIn, of een gelijksoortig account heeft. Niet waterdicht, maar het huidige systeem is een totaal drempelloos systeem. Waardeloos.

Grosfeld

26 januari 2014

Niet langer de patiënt is het centrum van de aandacht maar de Euro ! Financiële administratie neemt inmiddels 10% van alle tijd in beslag! De winsten gaan niet naar de zorgenden maar naar de verzekeraars, hoezo herinvesteren? Prestatie indicatoren, mensvriendelijk etcetera

Veel mooie woorden, de werkelijkheid gaat, alweer, alleen over geld!

Nieuwenhuizen

26 januari 2014

Is een ingewikkelde discussie over administratie in de zorg. Ik voel er in mee. Echter toch te complex om er 1 oorzaak of oplossing aan te labelen. Is een veelheid aan factoren die de vervreemding teweeg brengen bij verpleegkundigen en verzorgende ten aanzien van onzinnige dubbel registratie vanuit inefficiënte processen. Bijvoorbeeld 'houtje touwtje' ICT voorzieningen, kwaliteitsprocessen en declaratieroute, die niet 1:1 aan het zorgproces gehangen zijn, waardoor registraties een 'eigen leven zijn gaan leiden'.

Maar helaas zijn het ook de verzorgenden zelf die normale methodische verantwoording (rondom zorgplan etc) niet meer als hun eigen werk voor de client zien, en het afdoen als ''administratieve'' last terwijl ze daar ongewild hun eigen vak maar ook hun client mee te kort doen. Deze methodische werkzaamheden maken immers ook de zorg hoogwaardig en houdt de scherpte in het zorgproces.

Managers zouden zich wellicht meer moeten/willen verdiepen in het zorgproces zelf om daarmee hun voordeel te doen wat betreft intelligente koppeling naar financiele verantwoording en BI. Maar laat professionals wel degelijk hun input blijven geven. Dat is persoonlijk hun goed recht en vanuit het vak hun plicht.

Kortom; er is nog een wereld te winnen in termen van komen tot Maatschappelijke Verantwoording nieuwe stijl. Mooie hiervan is dat de sleutel moet liggen bij het proces tussen medewerker en klant. Geld moet dan vanzelf volgen. Wanneer het klantproces (en de inbreng van de klant en medewerker hierin) goed navolgbaar is, zou de betalingsspecificatie (ZZP, DBC, PGB, ..) niet meer zo moeten uitmaken. Dat kun je achter de schermen aardig weg automatiseren. Maar eerst zullen professionals en managers zich moeten hervinden op de koppeling tussen de gewone methodiek en (financiele) verantwoording. Techniek kan met de huidige mogelijkheden eveneens naadloos volgen.

Dan spreek ik uit eigen ervaring vanuit de Qsuite; een systeem dat Novire heeft doorontwikkeld tot een online methodisch systeem dat alle registraties vat in het klantproces zelf. En dan kost het werkers echt geen 2 tot 3 uur per dag.
Pilot resultaten worden in 2014 gepubliceerd via best practice Nederlands kwaliteitsinstituut.

peters

26 januari 2014

Ik ben zelf ook verpleegkundige in een verpleeghuissetting,tegenwoordig moet ik steeds meer registreren,bewoners zien mij steeds minder daar ik meer tijd achter de computer moet doorbrengen omdat vanuit de staat het 1 en ander word opgelegd.tegenwoordig word er inderdaad naar het productiedraaien gekeken ipv de bewoner-patiënt-client, hetgeen ik zou willen zeggen tegen de staat, wat als je zelf straks in een instelling terecht komt,weinig bezoek krijgt,zou je het toch fijn vinden als er een verplegendpersoneelslid is die er voor je is om een praatje te maken ipv te moeten horen,sorry ik moet nu wat anders doen. Hetzelfde geld overigens ook dat vele verzorgingshuizen dichtgaan,daar er tegenwoordig de mantelzorgers handig voor zijn, vader of moeder van 80+ kan eigenlijk niet meer thuiswonen,kinderen werken langer door, pak m beet tot 69, waar moet men de tijd vandaan halen bij n fulltime-job? Bij n dagdienst begint men om 7u,moet je dan om 4u je bed uit om eerst voor vader of moeder te zorgen???ik snap er niks meer van...

van Heemstra - ZorgSteedsBeter

27 januari 2014

Als we het lef hebben onze zorgverleners weer te gaan vertrouwen wordt de meeste administratie overbodig.

Dan nemen diezelfde zorgverleners de verantwoordelijkheid om te administreren wat zij zelf relevant vinden om een patient te bedienen en daarover aan collega's te rapporteren.

Laat dan 5% van die administratieve inspanning nog over voor degenen die controlebehoeftig blijven. Met high trust en low tolerance is dat een verademing!

Peter Koopman

27 januari 2014

Goed onderwerp, onder publieke aandacht gebracht door venvn! Buiten kijf is de noodzakelijke eigen professionele administratie van bijvoorbeeld verpleegkundigen en verpleegkundig specialisten (verpleegdossier) die samen met de patiënt wordt gehanteerd. In deze kan nog wel wat verbeterd worden, bijvoorbeeld door automatisering van verplegingseigene rapportage. De discussie betreft nu vooral het "verplicht" informeren van niet in de patiëntenzorg betrokkenen.

Kobussen

27 januari 2014

Het lijkt mij evident dat echte patiënt of cliënt waarde op de werkvloer wordt gecreëerd.
Administreren is belangrijk maar altijd ondersteunend aan het primaire doel van waarde creatie. Dat medewerkers administreren is noodzakelijk voor verantwoording en overdracht. Maar als het administreren medewerkers belemmerd om waarde de werkvloer te creëren dan werk het contraproductief. Zou het kunnen dat we het met z’n allen net even te ingewikkeld hebben gemaakt?
Ik pleit er voor de medewerkers op de “werkvloer” uit te dagen mee te werken aan een sluitend en efficiënt systeem. Waarbij we gezamenlijk een werkwijze ontwikkelen die er voor zorgt dat, medewerkers maximale tijd kunnen besteden op de plek waar zij het meest productief zijn, waarbij administreren eenvoudig efficiënt en vooral effectief plaats kan vinden.
Want zoals het onderzoek waar het artikel op is gebaseerd blijkt, is dat nu niet het geval. En dat is niet in het belang van de patiënt of cliënt. Niet in het belang van de medewerker. En niet in het belang van de zorgorganisatie.

windgassen

27 januari 2014

Opella presenteerde al meer dan een jaar geleden de resultaten van integrale vastlegging met Pluriform: de administratieve last daalde van ruim twee uur tot minder dan een half uur per dag per verzorgende!

Van Sloten

28 januari 2014

Oke, heel veel goede constateringen over de administratieve druk bij verpleegkundigen. Maar hoe nu verder?

Jaspers

28 januari 2014

Ik kan niet beoordelen of de administratie/registratie nodig is of niet, maar de manier waarop kan zeker innovatie gebruiken.

Geen administratie op centrale computer, maar op mobiele devices (tablets) direct aan bed.
Slimme programma's apps, die de registratie makkelijk laten verlopen.
Koppeling van systeem zodat veel informatie al voor-ingevuld is, zodat geen dubbele vragen gesteld hoeven te worden.
De patiënt zelf via Apps zo veel als mogelijk informatie laten invullen. etc. etc.

De NursApp van het UMC Utrecht is hier een mooi voorbeeld van: De patiënt voort zelf op een Smartphone dagelijks een paar parameters in (gewoon vanuit bed) die direct naar het centrale patiënten systeem (Ezis)n getuurd worden. Geen papieren meer, geen invoering naderhand op een computer, minder fouten en sneller.l

Klap

28 januari 2014

Als niet iedereen in het wild om zich heen schrijft maar kort en bondig opschrijft wat belangrijk is kun je daar zelfs met rijke fantasie niet 2 tot 3 uur per dag mee bezig zijn. Niet nadenken en de angst dat je ooit aangesproken wordt op dingen die niet opgeschreven zijn veroorzaakt een enorme brij aan relevante maar vooral ook niet relevante informatie. De kans dat relevante informatie gemist wordt is hierdoor erg groot met alle mogelijke gevolgen van dien. Dit is een probleem wat van binnenuit opgepakt moet worden. Er is immers geen wet die regelt dat hulpverleners 2 tot 3 uur moeten schrijven. Het is dus vooral medisch administratief mismanagement en feitelijk een schande dat dit alleen weer op de agenda lijkt te kunnen komen als de media er aandacht aan schenkt. Dan hollen we er ineens weer met z'n allen achteraan. De overheid...... Willen we dat die gaat bepalen wat we moeten opschrijven en in welke hoeveelheid? Natuurlijk zijn er inefficiënte processen vanuit controle- en regelzucht maar naar mijn weten zitten we vanuit de zorg overal bij voordat er weer een zinloze registratie de lucht in geslingerd wordt. Wie zijn dan die mensen die daarbij zitten en mee mogen denken en beslissen? Mensen die zitten te slapen? Mensen die hun mond niet open durven doen omdat ze geen betere alternatieven hebben en het ook niet weten? Als de zorg het zelf niet weet of niet kan managen is het niet vreemd dat anderen in de lead komen of zijn.

Top