ACTUEEL

'Verpleeghuis nalatig bij doodzieke bewoonster'

Artsen en verpleegkundigen van verpleeghuis Velserduin in Driehuis zijn nalatig geweest bij de verzorging van een 96-jarige bewoonster die begin februari 2013 overleed. Dat stelt de dochter van de gestorven vrouw. De dochter heeft de zaak aangekaart bij het Regionaal Tuchtcollege voor de gezondheidszorg in Amsterdam. Dat meldt de IJmuider Courant.

De 96-jarige bewoonster van het verpleeghuis overleed aan de gevolgen van een longontsteking. Twee dokters en twee verplegers van Velserduin zouden niet adequaat hebben ingegrepen toen de vrouw een longontsteking opliep. Na een korte opleving zou de vrouw ‘doorziek, met een rood bezweet hoofd, kortademig en nauwelijks meer aanspreekbaar’ in bed zijn aangetroffen. De spoedarts kon haar niet adequaat behandelen schrijft de IJmuider Courant: de vrouw had dringend antibiotica nodig, maar de injectievloeistof was nergens in de omgeving meer te krijgen, kreeg de dochter te horen.

Tuchtcollege

Zorgbalans laat aan Skipr weten verrast te zijn over het indienen van deze zaak bij het Regionaal Tuchtcollege voor de Gezondheidszorg “waarin onze medewerkers persoonlijk zijn aangesproken”. “Er is namelijk geen klacht ingediend bij onze onafhankelijke klachtencommissie. Ook de Inspectie voor de Gezondheidszorg heeft geen klacht over deze zaak ontvangen”, aldus Zorgbalans.

“Naar aanleiding van de klacht van de familie heeft het Regionaal Tuchtcollege voor de Gezondheidszorg op 5 februari 2014 in een besloten zitting beide kanten van de zaak gehoord”, meldt Zorgbalans. “Op basis van het verslag en de ingebrachte stukken beslist de raadkamer of de klacht in behandeling wordt genomen. We hopen hier over enige weken uitsluitsel over te krijgen.”

Patiëntveiligheid

De Inspectie voor de Gezondheidszorg tikte het verpleeghuis in januari dit jaar op de vingers omdat de zorg op ettelijke punten tekort zou schieten. De Zorgbalans-locatie laat volgens de inspectie onder meer steken vallen bij de dossiervoering, medicatieveiligheid en cliëntgericht werken. De inspectie had onder meer de indruk dat medewerkers in Velserduin cliëntinformatie vooral mondeling overdragen en vaak verzuimen om hun bevindingen te documenteren.

0 Reacties

om een reactie achter te laten
Top