HRM

Zorg kent bevlogen medewerkers

Zorg kent bevlogen medewerkers

Medewerkers van zorgorganisaties zijn in vergelijking tot werknemers in andere branches veel bevlogener. Hierdoor zijn zij veel toegewijder, energieker en trotser op hun werk dan mensen die bijvoorbeeld bij de overheid of in het onderwijs werken. Dit blijkt uit een onderzoek van FunktieMediair en Schouten & Nelissen onder ruim 6.000 medewerkers in de zorg.

Van alle werknemers in de zorg is 41 procent bevlogen. Dit is 16 procent boven het nationaal gemiddelde. 13 procent is niet bevlogen, terwijl dat gemiddeld over Nederland op 24 procent ligt. Opvallend is dat de care met 45 procent bevlogenheid beter scoort dan de curatieve sector (33 procent).

Tevredenheid

Bevlogenheid van de medewerkers is veel belangrijker dan tevredenheid, zo stelt hoogleraar arbeids- en organisatiepsychologie Arnold Bakker. Beide zijn het gevolg van een positieve gemoedstoestand, maar bevlogenheid is de actieve vorm daarvan, terwijl tevredenheid een passieve toestand is.  "Een medewerker tevredenheidsonderzoek meet de verkeerde zaken. Je moet kijken hoe je je personeel op een positieve manier activeert,” aldus Bakker.

Bevlogen medewerkers zijn fysiek gezond, proactief, betrokken bij de organisatie en nemen het plezier uit hun werk mee naar huis. Toch spelen er in de zorg ook een aantal factoren die werknemers belemmeren om bevlogen te worden. Zo komt er in de zorg relatief veel stress voor en ligt het ziekteverzuim al jaren boven het landelijk gemiddelde. Ook de bureaucratie en regeldruk zijn een sta in de weg voor bevlogenheid bij medewerkers in de zorg.

Leidinggevende

De rol van de leidinggevende is erg belangrijk bij het stimuleren van bevlogenheid onder medewerkers. Het is belangrijk om open te staan voor ideeën uit de organisatie en om tevredenheid en waardering te tonen. Leidinggevenden dienen volgend medewerkers in de zorg vooral emphatisch en flexibel te zijn en moeten goed kunnen communiceren.

Het bevlogenheidsonderzoek is uitgevoerd in de periode december 2012 – augustus 2013 onder 6000 medewerkers uit 36 organisaties in de zorg.

---

Meer weten over human resource management (hrm) en management development in de zorg? Kijk ook eens op Skipr hrm en blijf op de hoogte van de laatste ontwikkelingen op dit gebied.

3 Reacties

om een reactie achter te laten

wansink

20 februari 2014

Lees op Skipr dan ook eens dit bericht:
http://www.skipr.nl/actueel/id17388-philipp-jan-flach-meer-mboers-in-de-zorg.html

Gavi Mensch

23 februari 2014

Vreselijk veel bevlogen mensen, die in de vrije tijd bijscholen, 's nachts op internet hangen om de ok van de volgende dag te bekijken, sociaal leven persen in 24 uur vrij, met de was en de kinderen en verder thuis ook nog zorgen. Mensen op wie altijd beroep wordt gedaan. Mensen nooit een fatsoenlijk salaris krijgen, voor wie de overheid ook nog een 0-lijn heeft georganiseerd! Die veel te weinig klagen en nooit echt klagen. En dan, bevlogen of niet, toch werk doen "van leven op dood", meer verantwoording hebben dan artsen en de graaibusiness van Mw. Schippers draaiend houden. Zouden al die duurbetaalde specialisten wel weten wat ze met een patiënt moeten doen als er eens een week lang helemaal geen verpleegkundigen zouden zijn? Ja, op een of andere manier zijn we allemaal bevlogen, nu de waardering nog en ook in klinkende munt graag. Bevlogen maar niet voldaan!

O ja, nog even…de leidinggevenden voegen niets extra's toe, dat weet ik uit eigen ervaring. Leidinggeven is het onnozel achten van je 'ondergeschikten'. Ik heb mijzelf ooit teruggeplaatst, het leidinggevende marktwerkingszweepje ligt me niet zo goed in de hand. ;-)

Gavi Mensch

23 februari 2014

Voor aanvulling lees ook: http://gavimensch.blogspot.nl/2011/06/zorgverlener-in-de-thuiszorg-een.html

http://gavimensch.blogspot.nl/2013/02/de-florence-nightingale-chantage-en.html

http://gavimensch.blogspot.nl/2011/09/gelukkige-werknemers-leveren-meer-op.html

Top