Minister Schippers lanceert dinsdag de driejarige landelijke voorlichtingscampagne ‘De mensen van de ambulance’. Met de campagne wil de ambulancesector het grote publiek beter informeren over ambulancezorg, zodat mensen meer begrip krijgen voor de werkwijze van ambulancehulpverleners.
Uit een grootschalig imago-onderzoek ambulancezorg blijkt dat het grote publiek zeer tevreden is over ambulancezorg. De resultaten laten echter ook zien dat mensen vaak niet weten hoe ambulancezorg precies werkt en wat ze wel of niet van ambulancehulpverleners kunnen verwachten.
Irritaties
Veel ondervraagden veronderstelden bijvoorbeeld dat een ambulance altijd komt als je 112 belt, of dat ambulancehulpverleners een patiënt altijd naar het ziekenhuis brengen. Beide aannames zijn onjuist. Irritaties, onbegrip, oplopende emoties of ongewenst gedrag richting ambulancehulpverleners zijn soms het gevolg. Ambulanceprofessionals onderschrijven dit. Zij ervaren in de praktijk dat patiënten, omstanders of het grote publiek vaak niet weten waarom zij de dingen doen die ze doen. De voorlichtingscampagne brengt duidelijkheid via drie hoofdthema’s, namelijk: ‘als je 112 belt’, ‘in het verkeer’ en ‘bij zorgverlening’.
Boegbeeld
Ambulanceprofessionals hebben veel campagnecontent aangeleverd. Voor het grote publiek zijn ambulanceprofessionals de stem en het gezicht van ambulancezorg. Ze zijn dus het boegbeeld van de campagne. Ze vertellen in een serie korte filmpjes hoe ze te werk gaan. En ook op het weblog ´Het echte werk´ op www.demensenvandeambulance.nl vertellen zij zelf over bijzondere momenten in hun werk.