Neurotransmitter 13/2013 Sonderheft 1 Wegweiser Publikationsname / Publikationsnummer / E-Tag TT.MM.JJJJ (optional)
Parlan, organisatie voor Jeugd & Opvoedhulp in Noord-Holland noord, heeft als eerste Nederlandse jeugdhulporganisatie gekozen voor het WinCare-platform voor gezinsondersteuning, communicatie, informatie-uitwisseling en administratie.
WinCare is een integraal ICT-platform dat organisatieoverschrijdend kan worden ingezet. Het wordt gebouwd door Winvision en is in samenwerking met Parlan en andere jeugdhulporganisaties ontwikkeld. WinCare faciliteert organisaties en gemeenten in het centraal plaatsen van het gezin en het transparanter en efficiënter maken van samenwerking, uitvoering en verantwoording. Nieuwe (mobiele) technologie wordt ingezet om jeugdhulpverleners, onafhankelijk van de werkplek, beter te ondersteunen en administratieve processen te stroomlijnen.
Dubbel werk
“Dat in 2015 de verantwoordelijkheid voor de jeugdhulp bij gemeentes komt te liggen, is een mooie kans om weer goed na te denken over hoe we onze hulp aan cliënten beter kunnen organiseren”, zegt Ron Ploeg, IT & Facility Manager van Parlan. Een van de uitgangspunten van de nieuwe Jeugdzorg is ‘één gezin, één plan, één regisseur. Met WinCare als centraal platform voor cliënten, hulporganisaties, onderwijs en gemeenten is het mogelijk om, ook met hulpverleners uit verschillende organisaties, gemeenschappelijk en samen met het gezin te werken aan de uitvoering van het gezinsplan. Dat voorkomt dubbel werk, irritatie bij cliënten en gaten in de jeugdhulp.
Actuele gegevens
WinCare verbindt het clientregistratie- en –volgsysteem (Microsoft Dynamics CRM Online) met online portalen die de drie doelgroepen, cliënten/gezinnen, ketenpartners en opdrachtgevers/gemeenten– toegang geven tot voor hun relevante informatie, met mobiele apps voor ambulante hulpverleners en met de meest gebruikte systemen in de jeugdhulpverlening, zoals BergOp, HRM-systemen, de VerwijsIndex, de Monitor JeugdzorgPlus. WinCare zorgt er zo voor dat cliënten gemakkelijk met hun eigen hulpverlener kunnen communiceren, dat iedereen met dezelfde actuele gegevens werkt, dat hulpverleners prettig mobiel kunnen werken bij gezinnen thuis en dat cijfermatige gegevens transparant en inzichtelijk zijn.