HRM

Wijkverpleegkundige ontbeert kennis e-health

Wijkverpleegkundige ontbeert kennis e-health

De wijkverpleegkundige komt terug als spil van de zorg in de buurt. Veel van hen hebben echter wat reserves tegenover e-health en andere nieuwe technologie. Dat blijkt uit de kennissynthese ‘De wijkverpleegkundige van vandaag en morgen’ van het NIVEL.

NIVEL-programmaleider Anneke Francke: “Meer dan ooit moeten wijkverpleegkundigen samenwerken met andere disciplines. Ook de aandacht voor ondersteuning van zelfmanagement en de mogelijkheden van ICT zijn nieuw. Het is daarom goed dat er een nieuw opleidingsprofiel voor de HBOV-opleiding komt. Maar ook de huidige generatie wijkverpleegkundigen moet toegerust zijn voor de zorg van de toekomst. Daarvoor zijn gerichte bijscholingen over bijvoorbeeld samenwerken, zelfmanagementondersteuning en e-health belangrijk.” Overheid, beroeps- en cliëntenorganisaties zien e-heath en ICT als nuttige middelen om de zelfredzaamheid van cliënten te versterken en de kosten te drukken.

Taken wijkverpleegkundige

De nieuwe taken van de wijkverpleegkundige moeten zich nog uitkristalliseren in de praktijk en in de HBO Verpleegkunde-opleiding, zo blijkt uit de kennissynthese van het NIVEL. De wijkverpleegkundige verloor eind vorige eeuw haar centrale positie in de zorg voor mensen die thuis wonen. De overheid wil de wijkverpleegkundigen nu terug in die centrale rol. Zij moeten er onder meer voor zorgen dat ouderen en mensen met een chronische ziekte langer thuis kunnen wonen. Ze krijgen daarom meer ‘regelruimte’: zij bepalen vanaf 2015 welke zorg een cliënt nodig heeft en hoeveel. Vanaf 2015 wordt de wijkverpleegkundige zorg betaald vanuit de Zorgverzekeringswet.

3 Reacties

om een reactie achter te laten

Anoniem

12 april 2014

In een kleine organisatie merken wij ook dat de kennis van eHealth geen gelijke tret houd met de technische vaardigheden van ons personeel. Het is vooral de ouderen die tegenstribbelen en alle vernieuwing en frisse wind obstructie geven. Mijn pleidooi is voor ZZPers die nog jong en kneedbaar zijn en ook op de loonlijsten gunstig uitspringen.

Het is onacceptabel dat men in het werkveld de vele voordelen gewoon met het waswater van de baby weggooid!

Hier kan NIVEL nog veel goed werk verzetten om de zorg weer beter te maken want beter moet het en de vele missers moeten aangepakt door sturend management waarover ik de verantwoordelijkheid hebt en veel leert van Anneke Francke de lansbreekster op groter nivo.

Vanuit goed werkgeverschap moeten wij de touwtjes weer aantrekken want het loopt nu de spuitgaten door met al die ouderen in de zorg. Ik zou willen pleiten voor vernieuwing en eHealth!

Er moet meer gezag komen in het wout van medische specialisten die maar raak doen zonder met mij te overleggen. Allemaal voor de eigen winkel denk ik dan.

Als algemeen manager van een privé kliniek in onze hoofdstad zie je de onwil van medici en personeel maar al te snel en vaak. Waar is er besef?

Van Doorn

14 april 2014

De beweging Andere handen is al sinds 2011 actief om uitvoerende medewerkers in de zorg, ook wijkverpleegkundige op versnelde en praktische manier bekend en vertrouwd te maken met e-health, innovatieve technologie en de invloed en effectne op je eigen werk en handelen.
meer info via www.anderehanden.com

P.J. de Kuijer

14 april 2014

“Overheid, beroeps- en cliëntenorganisaties zien e-health en ICT als nuttige middelen om de zelfredzaamheid van cliënten te versterken en de kosten te drukken”

Genoemde categorieën bestaan uit beleidsmedewerkers meestal met weinig of geen ervaring met zorg, laat staan met de toekomstige zorg. Ze zijn gevoed door innovatoren, bezuinigers en carrièrejagers die met hetzelfde gebrek aan ervaring hun ‘producten’: vernieuwing en bezuiniging, willen slijten aan de groep werkenden. Daar is niets mis mee, maar hen past bescheidenheid ten aanzien van de ervaren werkers, i.c. wijkverpleegkundigen. In de eerste plaats zijn de begrippen zelfredzaamheid en kostenverlaging voor hen ook dagelijkse kost en als vakmensen en burgers weten zij als geen ander waar de mogelijkheden voor verbetering en bezuiniging liggen. Innovatie en implementatie daarvan hoort gebouwd te worden op de deskundigheid en de motivatie van de werkenden zelf, gefaciliteerd door genoemde categorieën buitenstaanders, en niet opgelegd. De werkenden horen ook niet met dedain behandeld te worden alsof ze oud en rigide, conservatief en ineffectief zijn. Dat type beleidsmakers en bijbehorend management heeft al teveel schade aangericht in de zorg. O.a. in de thuiszorg, ouderenzorg, en langdurige zorg en dit ten koste van patiënten, gezondheid (burnout) en werkplezier.
Werkenden, laat je niet in de hoek zetten, jullie zijn de deskundigen, jullie zijn niet voor niets teruggeroepen in het veld van de zorg, geloof niet in toverwoorden en laat je niet degraderen of kneden.

Top