ACTUEEL

Meetbaar Beter-hartcentra delen best practices

Onder het motto “van inzicht naar verbetering” hebben de twaalf hartcentra die deelnemen aan Meetbaar Beter een start gemaakt met het delen van best practices. Daarmee zetten ze een belangrijke volgende stap naar daadwerkelijke verbetering van kwaliteit van zorg en transparantie op basis van uitkomstindicatoren, die uitdrukkelijk voor patiënten relevant zijn.

Het startschot voor de uitwisseling van best practices werd op 2 juli gegeven tijdens een intern Meetbaar Beter-event. Zo presenteerde Isala  Klinieken de eigen Isala Safety Check. Deze werkwijze draagt bij de lage mortaliteit na open hart operaties binnen Isala. Door deel te nemen aan dit project kunnen geïnteresseerde hartcentra de Isala Safety Check gefaseerd implementeren. Het project is een samenwerkingsverband tussen Isala en de stichting Meetbaar Beter.

Dataverzameling 

Het Catharina Ziekenhuis presenteerde organisatorische elementen zoals gestructureerde dataverzameling en een kwaliteitscyclus op basis van uitkomstindicatoren. Daarnaast werden analyses gedeeld van uitkomsten van patiënten die gedotterd zijn en verbeteringen die doorgevoerd zijn voor patiënten die een ablatie (behandeling van hartritmestoornissen) hebben ondergaan. Het St. Antonius Ziekenhuis presenteerde de doorgevoerde procesverbeteringen die hebben geleid tot een reductie van wondinfecties na een open hart operatie.

Verbetering 

Meetbaar Beter stelt zich tot doel het bijdragen aan de verdere verbetering van de kwaliteit van zorg voor hartpatiënten door het ontwikkelen, verspreiden en implementeren van een kwaliteitssysteem op basis van patiëntrelevante uitkomstindicatoren. De methodologische basis voor het programma Meetbaar Beter ligt in het gedachtegoed van de Amerikaanse managementwetenschapper Micheal Porter van Harvard Business School in Boston.

 

 

1 Reacties

om een reactie achter te laten

Mauk van Heemstra ZorgSteedsBeter

7 juli 2014

Dáár schitteren een paar pareltjes door van Lean denken en doen: je werk telkens verbeteren, door je bestaande standaard te vergelijken met verbeteropties en die dan aan te passen.

Telkens weer. Zo telkens beter. Meetbaar en inzichtelijk.

Ga dat dan niet weer een kwaliteitssysteem noemen. Dat suggereert immers dat de norm weer vast wordt gezet in de gesuggereerde "beste" stand, waarmee je de ogen weer sluit voor telkens verbeteren....

Het "systeem" zou moeten bestaan uit je permanente belangstelling om te kunnen blijven verbeteren. Dat is geen systeem, maar een houding, opvatting en overtuiging en een manier van werken. Systemen zetten die houding gevangen in een onverbeterbaar harnas.

Top