ACTUEEL

ZN en NVZ maken website over zorgnota

De Nederlandse vereniging van ziekenhuizen (NVZ) en Zorgverzekeraars Nederland (ZN) hebben een gezamenlijke website met uitleg over de vernieuwde zorgnota en zorgkosten gemaakt.

Patiënten ontvangen voor behandelingen die per 1 juni 2014  in ziekenhuizen zijn gestart een nieuwe zorgnota. Hierop staan het specialisme van de behandelaar, de diagnose, de naam van de zorgaanbieder, de kosten en de handelingen die zijn uitgevoerd.

Hoge factuur

Op de factuur staat echter geen directe relatie tussen de prijs van de zorg en wat de patiënt aan zorg ontvangen heeft. Dit heeft te maken met de gemiddelde kostprijzen per type behandeling die in de diagnosebehandelingcombinaties (DBC-zorgproducten) gehanteerd worden. Daardoor kan de factuur voor een patiënt hoog overkomen als er in zijn beleving weinig gebeurd is. De website www.dezorgnota.nl geeft hier uitleg over.  

 

1 Reacties

om een reactie achter te laten

Koos Dirkse

3 augustus 2014

Alle mooi pogingen van ZN en NVZ ten spijt, het blijft dweilen met de kraan open. Het is als het plakken van pleisters terwijl een transplantatie nodig is.
Een nota in de gezondheidszorg behoort zelfverklarend te zijn. Het geeft een antwoord op de vragen; wat is er aan de hand, wat is eraan gedaan en hoeveel kosten die onderzoeken en behandelingen je.
Ga toch weg met een productprijs, wat zegt dat de patiënt?
De jongens en meisjes van ZN en NVZ hebben het nog steeds niet begrepen. Niet moeilijk als de gemiddelde leeftijd van de bestuurder 55 jaar zou zijn en de meesten een loopbaan in de zorg achter de rug hebben. Ze hebben geleerd voor de patiënt te denken en te vertellen wat zij goed voor hem of haar houden. Liefst zo omfloerst mogelijk en daar past zo’n productinformatie in. Zegt namelijk niets of in ieder geval heel weinig. Beroepsblind noemen we dat.
Terwijl de patiënt al lang veel en veel mondiger is en gewoonweg recht heeft op duidelijkheid.
Het zit er dus niet in dat ze dat bij ZN en NVZ begrepen hebben en ze blijven blind voor de ontwikkelingen.
Kijk meer naar ontwikkelingen zoals die door Google en Apple geïnitieerd worden. De gegevens zijn van de patiënt en voor de patiënt, gewoon in de taal die je spreekt en begrijpt. En daar moet een reële prijs aanhangen, niet meer of minder.

Top