Mensen die bij een psychiater of psychotherapeut aankloppen moeten veel te lang wachten op een intake en behandeling. Dat constateert het Landelijk Platform GGz op basis van een meldactie.
Van de respondenten geeft bijna de helft (45 procent) aan langer dan de ‘Treeknorm’ van 6 weken te moeten wachten op een behandeling. Een vijfde (21 procent) geeft zelfs aan dat ze langer dan 4 maanden moeten wachten op een behandeling.
Zorgplicht
Volgens het Landelijk Platform GGz laat de overschrijding van de wachttijdennorm zien dat zorgverzekeraars hun zorgplicht in de praktijk niet nakomt. Het toezicht van de Nederlandse Zorgautoriteit (NZa) op verzekeraars laat hierbij te wensen over, aldus het platform.
De helft van de respondenten (50 procent) is ontevreden over de informatie en dienstverlening van de zorgverzekeraars met betrekking tot wachtlijsten. Patiënten krijgen weinig hulp van hun huisarts. Slechts 12 procent kreeg hulp van de huisarts met het zoeken naar een ggz-instelling die wel plek had. Veel ggz-instellingen hebben wachtlijstinformatie op hun website, maar de informatie is niet altijd vindbaar en begrijpelijk voor de consument.
Het platform noemt het “treurig dat iemand die zwaar depressief is of vele extra psychoses door moet maken verwacht wordt dat hij kan gaan shoppen om andere ggz-instellingen te vinden die wél plek hebben”. LP GGz vindt dan ook dat zorgverzekeraars en ggz-instellingen hun verantwoordelijkheid nemen en proactief aan wachtlijstbemiddeling gaan doen.
Toename klachten
Het Landelijk Platform GGz startte de meldactie naar aanleiding van ernstige signalen die eind mei bij de redactie van het VARA-programma Kassa binnen kwamen. Volgens het platform zijn de lange wachtlijsten en wachttijden een landelijke probleem dat zich voordoet bij zowel ggz-instellingen als vrijgevestigde psychiaters en psychotherapeuten. De persoonlijke gevolgen voor de patiënten zijn soms zeer ernstig: een toename van klachten, suïcidale gedachten, psychoses en dwangopname.